• Mrs CJ

Byte av efternamn - när i tiden?

Äntligen har jag bestämt mig för hur jag ska göra med efternamn och känner mig helt nöjd med det. Jag kommer att ta min m2b:s efternamn. Min fråga är när detta ska göras.

Har läst att man senaste i samband med vigseln ska lämna in en ifylld blankett till vf. Dock kommer vi att åka på bröllopsresa 4 dagar efter bröllopet och den biljetten och allt annat är bokat i mitt nuvarande namn.

Ni som hade/kommer att ha ett liknande upplägg, hur har ni gjort/ska ni göra?

Ha det gott!

• Svar på tråden Byte av efternamn - när i tiden?
  • tolonta

Jag skickade in en blankett om namnändring samtidigt som hindersprövningen. Namnet ändras då i samband med att vigseln registreras, för mig tog det två veckor innan det var ändrat.

Så du har gjort helt rätt som bokat bröllopsresan i ditt nuvarande namn, när du kommer tillbaka från resan så får du ordna med nytt körkort (papper kommer hem automatiskt), nytt pass, nytt bankkort m.m.

• chamor

Det gör ingenting eftersom det tar flera veckor att få pass och identitetshandlingar. Alltså fixa namnbytet nu. Du har sedan bytet gått igenom 6 månader på dig att fixa pass.

• Stjärnblomma

Det tar ett tag efter vigseln innan namnbytet ens blir registrerat hos Skatteverket, någonstans runt 1-4 veckor. Du har upp till 6 månader på dig att byta körkort, pass osv, så ska ni åka iväg så snart efter bröllopet så måste du boka i ditt nuvarande namn, du hinner inte få nytt pass innan dess och namnet på biljetten ska stämma med det i passet.

Det är alltså lugnt för din del!

• karni5

Kostar det något att byta efternamn?

• chamor

inte själva bytet men kan kosta att fixa nya kort, pass m.m.

• anne på grönkulla

Du kan lugnt anmäla namnbytet i förväg - det går igenom såfort vigseln är avklarad men tar sen lite tid att registrera formellt (kanske 1-2 veckor). När det väl är gjort kan du påbörja bytet av identitetshandlingar - inte innan. Så ert upplägg borde funka fantastiskt.

Svar på tråden Byte av efternamn - när i tiden?