• Stardusty

"Bara" Island i två veckor = tråkigt?

Jag och min blivande man ska åka på bröllopsresa nästa år och har Island som ett självklart alternativ. Vi tänkte åka på valsafari, upptäcka ön från hästryggen och gå på spa el. liknande. Detta skulle vi göra i en vecka och sen var planen att vi skulle åka till ngn europeisk stad, t.ex. Prag i en vecka då man även kan passa på att åka till Berlin några dar. Men när vi berättat detta för familj och vänner säger de att det kanske blir lite mycket att först flyga till Island och sen flyga till Prag för bara en vecka åt gången. Då började vi tänka om att vara på Island i två veckor istället, men så har jag hört att det är rätt dyrt där och sen undrar jag också vad man kan göra i två veckor där? Risken är att det blir för tråkigt liksom...
    Någon som varit "bara" på Island på sin resa? Eller någon som åkt till två olika ställen som vi tänkt göra? Eller någon som bara vill ge lite råd?

• Svar på tråden "Bara" Island i två veckor = tråkigt?
  • chamor

Tycker ni kan köra som planerat. Vi konkade runt en hel del på vår bröllopsresa och ångrar det inte!

• Magglo

Jag och min fästman var på Island för ett år sedan och vi var där i 4 nätter. En vecka är alldeles lagom om man vill ta det lugnt. 2 mycket skulle jag tycka vara för länge. Vi kände oss helt nöjda och gjorde alla "måsten" under vår tid där. Det är klart dyrare än Sverige men verkligen häftigt och annorlunda.

• didis

Tycker det låter lyxigt jag...

Vi tar nog bara en långweekend någonstans i Europa eller möjligen till något spa i Sv. Känns inte roligt att åka iväg en hel vecka utan barnen och hur löser vi det med skola etc. (Nej tonårsbarn får inte vara ensamma hemma en hel vecka! Inte ens om vinförrådet är tömt)

Har dock hört att Island är dyrt.

• lönnsjö

TS jag tycker ditt förslag låter toppen! Kör på det ni tycker och känner för.

• Tooticki

Gör som ni vill, jag tycker att det låter spännande, exotiskt och roligt. Lute friluftsliv, lite lyx, lite storstad! Toppenbra kombination!

• Aleta

Jag har varit på Island i en vecka och hade lätt kunnat fylla ut en vecka till.
    Men visst, det är dyrt fast värt det tycker jag. Maten var t ex jättegod.
    Vi tog bussen som går runt ön till norra delen av ön också. Det är bättre valsafari där. Lunnefågelsafari hann vi med också Och forsränning bl a.
    Jag rekommenderar ett besök på turistbyrån vid busstationen om ni ska stanna i två veckor. Där får man massor av tips!

• Stardusty

Tusen tack för tips och råd!!
    Fortfarande lite kluven men det blir inte Island i två veckor i alla fall. Men så har vi funderat på att ta Prag över en weekend istället, fast då blir det svårt att hinna med Berlin... Och vi vill båda två åka till alla tre ställena Som det känns nu så är ursprungsplanen värt pengarna (och kånkandet mellan olika platser haha)

Tooticki - precis så vi känner också! Liksom börja med lite natur och äventyr för att sen njuta av storstadsliv

• dimma

Om jag kommit ända till Island skulle jag stanna där i MINST två veckor!! Men det är jag det...

• Stardusty

Ja men frågan är vad man gör i två veckor? Om man som min sambo inte är så hästvan blir det snabbt tåkigt med hästsafari

dimma skrev 2008-09-18 23:23:42 följande:
    Om jag kommit ända till Island skulle jag stanna där i MINST två veckor!! Men det är jag det...
  • dimma

Vad kul det är med alla som planerar resor - då får man drömma sig iväg lite...

Är inte så insatt i Island, men jag skulle bo flott, äta gott, roa mig och gå på spa i Reykjavik, för att sen ta ringvägen med avstickare runt ön - bo på B&Bs, njuta av att vara nygift, åka på val- och fågelskådning, rida, promenera mil efter mil i underbart landskap, bada i varma källor, titta på geysrar och glaciärer... En av mina önskevandringar är mellan Thorsmörk och Landmannalaugar, så där skulle gå fyra-fem dagar.

Prag hade jag sparat till senare. Faktiskt. Det är kul att kombinera stad med äventyr och natur, men isåfall får de ligga lite närmre varandra... Tycker inte om att flänga runt i flygplan kors och tvärs i onödan. Har man åkt långt får man faktiskt se till att stanna en stund!!!

• Grund

Vi gjorde en liknande resa med Island och London. Vi var dock bara på Island onsdag-lördag och London lördag till Måndag.
    Under Islands-vistelsen hann vi ändå med valsafari, varma källor, islandshästar och en rundtur med vattenfall och andra typiskt isländaka sevärdheter. En vecka räcker gott tycker jag
    Hoppas ni får en härlig vistelse!

• marsros

Isländska valutan är väl inte superstark just nu...så om det är dyrt eller inte kommer nog framtiden få utvisa...ni kanske kommer dra västa vinstlotten på finanskrisen

• socker86

Men snälla det är ju ERAN bröllopsresa och därför är ju ERA val det viktigaste. Ni kommer ju vara nygifta och ni ska kunna slappna av det sätt NI trivs med, inte som andra TROR att ni trivs med.

Nej nej, gör precis så som NI vill det som passar just ER!

Lycka till!

Svar på tråden "Bara" Island i två veckor = tråkigt?