• PL080802

Någon mer som inte kan bära sina ringa pga eksem/allergi?

Hej, jag får allergi eller eksem av mina ringar. Tror det kan vara guldallergi men ska gå till en hudläkare. Några fler som har samma problem? Tips på lösning?

• Svar på tråden Någon mer som inte kan bära sina ringa pga eksem/allergi?
  • valkyriana

Jag får det ibland. Försöker ta av mig ringarna på natten. Blir lätt så då då jag håller på mycket med hushålls grejjer och blir fuktig under ringarna.

• Bobou

Hur ser eksemet ut? Är det små knottror som kliar väldigt mycket?

Så fick jag när jag var förlovad som tonåring... sedan kom de tillbaka på exakt samma ställe vid två tillfällen, trots att jag inte längre bar ring! Då väcktes min misstänksamhet.

En närmare inspektion av knottrorna visade att de var herpesblåsor! Åtminstone är det vad jag tror. Många tror att man bara kan få munsår vid munnen, men man kan faktiskt smitta till en annan del av kroppen också! Jag tror att huden under ringen blev irriterad och därför extra mottaglig, och så råkade jag smitta mitt finger någon gång då jag hade munsår. Det som är typiskt för herpes är ju att viruset ligger och vilar i nervknutarna, för att blomma upp på exakt samma ställe igen om de retas.

Nu har jag som tur är inte haft något utbrott på flera år! Vad som händer om jag någon gång vill bära förlovningsring igen återstår att se...

• Duchess

ts,
    vilken metall har du i ringarna? Är det rödguld?

• workoutgirl

eller så kan det vara vanlig kontakteksem, det har jag och det kommer och går. Om jag håller på mycket med rengöringsmedel och sånt eller om jag stressar mycket kommer eksemet tillbaka. Jag tror jag fick det när jag jobbade på McDonalds och tvättade händerna hela tiden, då hade jag jätteproblem med eksem, nu är det väldit lindrigt. Men gå till en läkare så får du nog svar på om det är allergi, eksem eller nåt annat.

• 20080301

Min fd hade så men han målade insidan av ringarna med genomskinligt nackelack då försvann obehaget

• PL080802

Hej,tack för alla svar! Jag har en ring i vitguld och en i rödguld. Sedan jag börjat använda vigselringen i rött guld har det blivit mycket värre.

• Mrs Mommy

Det kan bero på att nu när du har 2st ringar blir det större yta som inte får luft.
    Försök att använda ringarna så lite som möjligt tex alltid ta av dem när du är hemma så att huden får vila och lufta.
    Se alltid till att torka ordentligt under ringarna om du tex tvättar händerna och smörj aldrig in dig med ringarna på.

Hur ser dina ringar ut på insidan?
    Min guldsmed sa att det är bäst med ringar som är lätt rundade på insidan, då luftar det mer och samlas inte lika lätt smuts som om de är ihåliga eller raka.

PL080802 skrev 2008-09-19 20:23:52 följande:
    Hej,tack för alla svar! Jag har en ring i vitguld och en i rödguld. Sedan jag börjat använda vigselringen i rött guld har det blivit mycket värre.
  • ElinPierre

När jag är ute och springer och blir svett en längre tid under ringen får jag alltid eksem.. Ibland sprider det sig till fler fingrar och har jag riktig otur får jag "kli" som jag kallar det på hela händerna.. Men det var länge sedan nu..

Nu försöker jag ta av mig ringen när det finns risk för fukt och även om jag diskat eller så så tar jag av mig den och torkar ordentligt innan jag tar på den igen..

Och får jag väl eksem har jag inte ringen på förrän det är borta!

• Vitt guld

Jag tål inte rött guld riktigt. Silver går bättre. Vi ska ha vitt guld i vigselringarna. Jag är lite orolig över att de ska klia.

Nån som vet om man brukar tåla vitt guld bättre eller sämre än rött, eller är det samma?

• PL080802

Vitt guld: Min mamma tålde inte vitt guld utan fick byta till två ringar i rödguld. Kanske vore värt att kolla att du tål vitt guld innan ni beställer ringar?

• Vitt guld

PL080802 skrev 2008-09-20 09:59:23 följande:

Vitt guld: Min mamma tålde inte vitt guld utan fick byta till två ringar i rödguld. Kanske vore värt att kolla att du tål vitt guld innan ni beställer ringar?
    Ja, det vore såklart bra. Vet bara inte hur jag ska testa det, har inga såna smycken själv och känner nog ingen jag kan låna av heller.
  • Duchess

Det är ovanlig att man inte tål guld. Däremot är det vanligt att man blir överkänslig mot något i legeringen, och både vitt och rött guld är legerade.

Kolla upp med smeden/affären vad ringarna innehåller förutom guldet. Det kan vara nickel (vanligt i vitt guld från andra länder), koppar och andra metaller.

Annars kan man göra som jag och Mrs Mommy och välja ringar i 95% platina eller palladium

• PL080802

Duchess: Det ska jag kolla upp, vitguldsringen är Engelbert och de säger att den inte innehåller något annat än just guld. Dock är rödguldsringen inköpt i USA.

• Duchess

Vilka säger att den inte innehåller något annat än guld?

Rött guld kan vara 24 karat, dvs helt i guld. En vitguldsring måste legeras med något för att bli vit. I många andra länder används nickel för detta. I Sverige slutade man med nickel i vitguldet i början på 70-talet, och började använda palladium för att färga guldet vitt. Ringar idag innehåller ofta mellan 14-16% palladium och 11-9% andra metaller.

Om någon har sagt till dig att vitguldsringen bara innehåller guld är de antingen väldigt okunniga, eller så ljuger de.

PL080802 skrev 2008-09-20 20:31:18 följande:
    Duchess: Det ska jag kolla upp, vitguldsringen är Engelbert och de säger att den inte innehåller något annat än just guld. Dock är rödguldsringen inköpt i USA.
  • Lissdaniels

OT

Bobou skrev 2008-09-18 23:12:45 följande:
    Många tror att man bara kan få munsår vid munnen,
    Det är för att man bara kan få _munsår_ med den benämningen vid munnen men det är ju rätt som du säger att herpesblåsor kan man få på andra ställen.

TS
    Kan inte rödguldsringen innehålla något som din hud inte gillar eftersom den kommer från us?
  • workoutgirl

ett litet tips som du kan testa för att li av med eksemen, ta av dig ringarna på kvällen och smörj med repair som får sitta över natten. Sen tar du inte på dig ringarna igen förän eksemet är borta.

• Malin2013

Jag ser att detta är en gammal tråd, men för dig som läser den senare (då det fortfarande är ett aktuellt ämne) så måste jag bara få tipsa om ett företag som löst problemet! www.ringthing.se
    Där kan man beställa vackra band i olika färger att variera och bära din ring i. Om man gör det ibland så blir eksemet aldrig lika aggressivt och dåligt.
    Funkade för mig! 

Svar på tråden Någon mer som inte kan bära sina ringa pga eksem/allergi?