• Fjosok

Bröllopsprinsessa?

Måste bara fråga. Har ni stött på detta begrepp? Antagligen en omskrivning för brudnäbb. Har stött på det två gånger nyligen, i DN och i UNT, och undrar således. Kallar man en liten flicka i ett brudfölje för "bröllopsprinsessa" numer? Tycker det låter smålarvigt om jag ska vara ärlig

• Svar på tråden Bröllopsprinsessa?
  • EmmaochMagnus

Har aldrig hört det men från och med nu är vår dotter bröllopsprinsessa!

Tycker att näbb låter ovanligt fjantigt. Så prinsessa passar oss utmärkt! :)

• Fjosok

Näbb är om möjligt ännu fånigare, kan hålla med där

Kanske var någon som gjorde en "kupp" och döpte om näbben och spred det här på BT. HAHA :)

• EmmaochMagnus

HAHA...ja så var det kanske!

Bra gjort i så fall :))

• Sebastiána

Varifrån kommer ordet 'näbb'? Nån som vet?

• DanKat

Jag har aldrig hört det tidigare och jag ska verkligen inte börja säga bröllopsprinsessa i stället för brudnäbb. Det känns inte lika roligt, näbb är man BARA när man är brudnäbb (men jag skulle aldrig utelämna "brud-" innan när jag säger det, det känns konstigt...), men prinsessa är ju småflickor jätteofta, det räcker att gå på ett vanligt barnkalas så ser man förmodligen ganska många... Så det är mer speciellt att vara brudnäbb Dessutom, om någon ska vara prinsessa på mitt bröllops så ska det definitivt vara jag

• Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2008-09-24 10:31:08 följande:
    Varifrån kommer ordet 'näbb'? Nån som vet?
    Det heter ju egentligen inte "brudnäbbarna" utan "brudnäbbet". Helt enkelt en beteckning på det som kommer först i brudföljet. Näbbet betyder, såvitt jag har lärt mig, ungefär "spetsen"
  • Nancy Drew

Haha, jag trodde "bröllopsprinsessa" var en eufemism för "bridezilla". (Någon som tar bröllopet som ursäkt att vara prinsessa för en dag och få domptera).

• Fjosok

Tycker båda orden är ungefär lika fåniga, jämfört med engelskans bridemaid, som visserligen låter uråldrigt, men i af vackrare.

• Wingtear
    Fjosok skrev 2008-09-24 17:35:38 följande:
    Tycker båda orden är ungefär lika fåniga, jämfört med engelskans bridemaid, som visserligen låter uråldrigt, men i af vackrare.
    Men det är ju en brudtärna. En brudnäbb heter flowergirl/boy på engelska.
  • Fjosok

ja, eller junior bridesmaid om det är ett barn som går med brudtärnorna :)

• Wingtear
    Fjosok skrev 2008-09-28 16:52:27 följande:
    Aldrig hört talas om, och då har vi ändå halva släkten i USA. Där ser man, man lär sig något nytt varje dag
  • Fjosok

Tja, detta var i England jag lärde mig det

• tattar-Emma

Det låter, ursäkta franskan, skitfånigt

• Wingtear
    Fjosok skrev 2008-09-28 16:52:27 följande:
    [/citat]
    Fjosok skrev 2008-09-28 17:16:32 följande:
    [citat]
    Tja, detta var i England jag lärde mig det
    Ok, språket/yttrycken är ju lite annorlunda. Men vad kallar de pojkarna då?
  • Fjosok

ingen aning, vet bara om att jag köpte upp en uppsättning tärnklänningar och fick "adult and junior bridesmaids dresses"

• Wingtear

Ah. Blev nyfiken bara, kan tänka mig att jag skulle då inte vilja vara pojke och bli kallad junior bridesmaid

• tattar-Emma

Junior bridesmaid hör till en annan åldersgrupp än brudnäbben, ungarna i brudnäbben ska vara små och gulliga (typ max lågstadiet), det är om man har en tolvåring eller fjortonåring som det blir en junior bridesmaid. En tjej som är stor nog att gå med och hålla buketten osv men för liten att ordna möhippa och shoppa brudklänning.

Svar på tråden Bröllopsprinsessa?