• MadTezz

Kan man heta vad som hellst?

Jag och min sambo satt och diskuterade förut om efternamn. Vi funderar på att kanske hitta på ett eget efternamn. Men kan man ta ett helt nytt namn? Vi har kommit på ett, med de namnet skulle passa bättre att heta von ... Kan man ha ett "von" i ett taget efternamn? Eller finns det några speciella bestämmelser när det gäller det?

• Svar på tråden Kan man heta vad som hellst?
  • anja1661

hmm...har för mig att man inte fick ta ett nytt namn bara sådär...man var tvungen att ha det i släkten under de senaste typ 100åren eller nåt.
    kanske var något jag drömde men har för mig att det var något sånt.

• MadTezz

oki..haha de e ju väldigt svårt att veta va min eller min sambos slätingar hette för 100 år sedan..haha en annan fanns ju inte då=)

• Millie84

Hittade detta:
    " ISverige är von starkt associerat med adeln, och sedan 1901 kan det ej användas i nya namn."

• MadTezz

ja jag hade för mig de. men jag har en envis sambo som inte höll med mig om det=) hahah

• Alla goda ting är tre

tror att alla namn som associerar till adelsnamn går bort. Sen får man inte heta något som redan finns eller förknippat med plats, vara eller liknande. Vill du ha ett namn som tidigare funnits i släkten måste det ha gått i två generationer (någon måste altså ha hetat detta hela sitt liv) inom närmsta 100 åren.

MadTezz skrev 2008-09-26 20:30:34 följande:
    Jag och min sambo satt och diskuterade förut om efternamn. Vi funderar på att kanske hitta på ett eget efternamn. Men kan man ta ett helt nytt namn? Vi har kommit på ett, med de namnet skulle passa bättre att heta von ... Kan man ha ett "von" i ett taget efternamn? Eller finns det några speciella bestämmelser när det gäller det?
  • Soon and very soon

man får ju ta ett helt nytt om det inte förknippas med nått annat, läste om ett par som tog sig efternamnet sturestig, gick finfint.

Svar på tråden Kan man heta vad som hellst?