• Aurelia

att sluta med Cipramil

(Lägger den här tråden i Samlevnadsforumet, för det hände inte så mkt i hälsoforumet...) Jättetacksam för svar!

Jag har ätit Cipramil i ca 10 år och gör nu ett seriöst försök att trappa ner och snart sluta med det helt. Har som mest ätit 40 mg/dag och är nu nere i 10 mg/dag (sen drygt 2 veckor). Har inte känt av någon negativ effekt än av att jag äter lägre dos. Snarare mår jag bättre än på länge? Nu vill jag höra erfarenheter från andra som ätit SSRI en längre tid och slutat - hur mådde ni när ni slutat? Mådde ni på nåogt sätt t.o.m. bättre än medan ni tog medicinen? Tänkte t.ex. på om ni utan medicin har lättare att hålla vikten, fått mer sexlust, känner er mer i kontakt med era känslor etc.

• Svar på tråden att sluta med Cipramil
  • Tit

hej, jag har gått ned från 40 till 20mg. Det har tagit lång tid, gått ned 5mg i taget. Varje gång har jag mått skit i en vecka och sen har det balanserat sig. Jag tycker att jag mår bättre, är lite piggare och smalare. Skulle så gärna skippa medicinen helt, speciellt eftersom jag vill vara helt "ren" när jag blir gravid, men jag vet inte om det är möjligt. Vi har så mkt psykisk ohälsa i familjen...
    Jag har ätit cipramil för depression i 5år.

Gick du ned 30mg på en gång?

• Aurelia

Tit,

jag har trappat ner på medicineringen oerhört långsamt... mest pga rädsla för återfall. Fast den senaste nertrappningen, från 20 till 10 gick relativt fort. Jag åt 20 varannan och 10 varannan i ca fjorton dagar. Sen övergick jag till 10 varje dag, och har stått på den dosen i tre veckor nu. Har inte känt några negativa följder whatsoever än! Planerar att trappa ner på medicinen helt i vår, kanske övergå till 10 varannan efter jul eller så.

• Vitt guld

När jag slutade med Cipramil tog jag akupunktur istället för att stimulera kroppen att producera mer serotonin, och det mådde jag bra av. Det gick smidigt att sluta.

Några år senare åt jag Zoloft men slutade bara tvärt. Mådde dåligt och fick tvångstankar och "ticks", och har fortfarande lite sådant nu 7 år senare.

• elsi

ok hjälp. Jag har tänkte att byta från citalopram (20mg per dag) till något annat. Eftersom jag hade ingen sällskap när jag började med tabletter tänkte jag aldrig på det här med minskad lust, nu börjar undra... Så jag byte till mirtazapin.. efter 5 dagar gav jag upp jag var bara för trött och stubinen är lite kort igen... nu har jag fått provar Zoloft,
    Vad säga ni tjejer? Oxå om det här med vikten, jag är iofs 45 men jag är mulligare än någonsin

ska jag skiter i det och fortsätter med cit'pram eller ger Zoloft en chans?

• Elide

Har inte ätit cipramil men ett annat liknande preparat. Håller just nu på att gå in i min sista nedtrappningsfas. För att ha helt slutat till årskiftet. Har ätit preparatet i ca 4 år nu. Nu under nedtrappningen känner jag att jag kan inte riktigt komma ihåg senast jag mådde så här bra. Så för mig var det rätt tid att trappa ner. Men man känner ju mycket själv hur snabbt och hur långsamt man vill ta sin nertrappning.

• Vitt guld
    elsi skrev 2008-11-12 20:31:57 följande:
    ok hjälp. Jag har tänkte att byta från citalopram (20mg per dag) till något annat. Eftersom jag hade ingen sällskap när jag började med tabletter tänkte jag aldrig på det här med minskad lust, nu börjar undra... Så jag byte till mirtazapin.. efter 5 dagar gav jag upp jag var bara för trött och stubinen är lite kort igen... nu har jag fått provar Zoloft,Vad säga ni tjejer? Oxå om det här med vikten, jag är iofs 45 men jag är mulligare än någonsin ska jag skiter i det och fortsätter med cit'pram eller ger Zoloft en chans?
    Jag tyckte inte om Zoloft, men det är nog rätt individuellt hur man mår.
  • elsi

jag tog en.... undersökt lite till NIX och har nu bestämt mig att forsätter med Cit'pram. Det är bara det det med .. du vet... jag undra över men det är ett litet summa att betala för att känna sig i balans... som det sägs...fixa inte det som inte har gått sönder
    Vitt guld skrev 2008-11-13 22:21:02 följande:

Jag tyckte inte om Zoloft, men det är nog rätt individuellt hur man mår.
Svar på tråden att sluta med Cipramil