• Jenny står brud 090801

Kan tärnan ha röd klänning?

Det är så att min syrra ska vara tärna när vi gifter oss. Vi har tänkt ha rött och vitt som färgtema, jag funderar därför på om det är ok att hon har röd klänning. Sydde nämligen en jättefin till henne när hon skulle på bal för 1 år sedan som hon skulle kunna ha.
    Jag vet att det sägs att man inte ska komma rödklädd till ett bröllop, då det betyder att man är älskarinna till brudgummen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kan tärnan ha röd klänning?
  • JPerlestam

Båda min tärnor ska ha röda klänningar! =) Strunt i gamla fjantiga regler och gör som ni vill! =) Ger ju gästerna något att skratta åt om inte annat.

• aikidoaasa

Tydligen så är det bara något dumt som någon kom på för ett tag sedan... jag menar, vem skulle vilja stoltsera med att skulle vara den ratade flickvännen...
    Jag själv hade gått på den här dumma idé själv tidigare...
    Dessutom så kan man lugnt säga att kungahusen är några av dem som har mest vett och etickett i ryggmärgen... och de syns ofta med röda kläder på bröllop.
    Så ha det om du vill. Det är ditt bröllop.
    Rött är ändå kärlekens färg... (Men! Här kommer envisa lilla jag in och måste påminna om att rött även är hatets och blodets färg... så jag kommer inte att ha rött som en av färgerna i temat.)

• guldlockm

Rött är supersnyggt, om det är det som ni vill ha, strunta i traditionerna, det hade jag gjort!

• bakelsebruden

Klart hon kan ha rödklänning. Det där är med älskarinna är väl bara trams som aldrig ens har varit nån regel.

Vill du känna dig helt säker så läs vad Magdalena Ribbing på DNs etikettsida har svarat på liknande frågor!

• Afrodite76

Klart ni ska ha rött om ni vill ha det.
    Alla mina tre tärnor hade vinröda klänningar på dig

• passionsblomman

Jättefint med röd klänning på henne! (Aldrig hört det där om älskarinna)
    Att ha ett tydligt färgtema är ett bra drag för att lyckas knyta ihop hela alltihop. Slanten ni sparar lär ju dessutom finnas nå´t annat kul att lägga på...

• Emmas syster

det där med röda klänningar är ngt som etikettgurus säger stämmer

det verkar vara ngt som hysteriska brudar kommit på för att slippa bli överglänsta på sina bröllop

Med andra ord - det är ingen gammal regel, och den finns inte med i etikettböcker utan bara ngt som förs vidare muntligen eller som
    härinne

• Lajsan

Kör på vad just du/ni känner för! Min tärna hade rött då vår tema färg var rött.

• Cantaton

När jag sjöng på min fasters bröllop hade jag röd klänning, och den hade HON köpt till mig just till bröllopet. Självklart kan ni köra på rött!

• anja1661

min tärna kommer ha vinrött! kör på det röda du, det e ju skitsnyggt dessutom!

• phly

röd är ju lyckans färg enligt asiater. så visst går det bra!

• Aleta

Självklart kan hon ha rött!
    Ta död på den där dumma gamla myten!

(Ska vi hitta på en ny? Om man har grön slips så har man haft ett förhållande med bruden kanske? )

• Nalle Puh 40

Vi ska oxå ha röd klänning till tärnan, vet dock inte vilken nyans än...

• chokladflingan

ABSOLUT bara en DUM skröna. Strunta i det och använd rött!

• Ninnispinnis

Min syster, min mamma och min kusin hade alla röda klänningar, och jag tror inte att någon trodde de var älskarinnor till brudgummen Hade dock också hört det innan, så de frågade mig om det var ok, men vi kom överens om att det bara var en skröna...

• nässlan87

jag ska ha vinröda klänningar till mina tärnor jag ska ha. jag tycker att du ska ha det om du vill det, det är bara en gammal skröna som hänger i från förr.

go for it:D

Svar på tråden Kan tärnan ha röd klänning?