• hemliga arne

Nämna bröllopspresenter i inbjudan???

Har lite funderingar på hur jag ska knåpa ihop inbjudningarna. När man själv fått inbjudan till bröllop så brukar det stå något om presenter, Problemet är att vi ska "bara" ha mingelfest med bubbel och snittar efteråt. På nått vis känns det som att jag helst inte skulle vilja nämna bröllopspresent eftersom det känns sniket att tro att man får det när man inte bjuder på "riktig" fest. Men så vet jag att vi förmodligen kommer få ändå och då är ju frågan om det bara blir bökigt om alla ska ringa och undra vad vi önskar oss. Vi önskar oss ingenting, men vill folk absolut ge något så har vi tänkt att man gärna få bidra till vår bröllopsresa...

Har ni någon erfarenhet av detta eller vill ni ge tips så är jag evigt tacksam!!

• Svar på tråden Nämna bröllopspresenter i inbjudan???
  • Aleta

Rent etikettsmässigt så är det fel att skriva något om presenter i inbjudan eftersom det precis som du skriver anses som sniket.

Däremot så börjar det bli vanligare att skriva något i alla fall om man önskar sig bara en sak, t ex resepengar eller att de sätter in pengar till välgörande ändamål.

Fundera lite på hur ni vill göra. Om de ska ringa och ni bara önskar er en sak så är det ju kanske inte så krångligt.
    Vill ni ändå skriva något så kanske ni kan skriva en liten vers
    eller en liten mening om att ni inte vill ha presenter.

Att ni delar vår dag med oss
    är den bästa gåvan förstås
    så lämna paketen hemma
    tycker vi, om vi får bestämma!
    Vill ni ändå något ge
    om ett bidrag vi då får be
    för köksskåpen hemma är fullsatta
    men en bröllopsresa skulle vi uppskatta

• norpans mamma

Bra rim, vi funderar oxå på hur man skriver.

• Hoppfull2008

Personligen skulle jag aldrig skriva något om presenter i en inbjudan av något slag. Tycker det är oförskänt faktiskt.

• hemliga arne

Aleta: Tack för svar! Vi får nog som sagt fundera på hur vi ska göra... Din vers var himla bra! Om vi nu väljer att omnämna det i inbjudan så får det nog bli den. Men man kan ju å andra sidan ta det när de ringer och anmäler sig det är ju inte så avancerat eftersom de endast är ev. resebidrag vi önskar oss om någon absolut ska envisas!

För stunden så lutar det nog åt att vi inte omnämner något om presenter i inbjudan. Men det hinner nog ändras både en och två gånger innan resans gång. Ska ju inte skicka iväg inbjudningarna än på ett tag!

• Hoppfull2008

oförskämt skulle det stå förstås....

• hemliga arne

Tack för tråd-tipset Aleta!

• Aleta

hemliga arne skrev 2008-09-28 21:57:50 följande:

Tack för tråd-tipset Aleta!
    Det var så lite så
Svar på tråden Nämna bröllopspresenter i inbjudan???