![2580](/bundles/flmuser/images/ingenbild_th_bt.gif)
-
-
Svar på tråden Hur långt tid tog namnbytet????
-
Hej,
jag blev fru Nolberger den 2/8 och namnändringen tog mellan 6-7 veckor innan den var genomförd. Skall gå fortare vet jag om det inte är sommar och semester.
När gifte du dig?
Kram -
Gifte mig 30/8 o papperna kom efter ca 3 veckor!
-
kan man inte ficka namnbytet och så innan man gifter sig? Eller måste man skriva papprerna efter bröllopet?
-
Du ansöker om namnbytet i samband med hindersprövningen.
När skatteverket sen får in vigselbeviset godkänner de namnbytet. -
Jodå du fixar det enklast innan, men det kan ändå ta lite tid innan det registreras efter vigseln.
MadTezz skrev 2008-09-29 11:30:08 följande:kan man inte ficka namnbytet och så innan man gifter sig? Eller måste man skriva papprerna efter bröllopet? -
Jag skickade in Hinderspr. + namnbyte samtidigt, sedan ska Skatteverket registrera allt inkl vigsel (prästen skickar in papper på det eft vigseln) sedan får du ert papper på byte av namn.
-
Så fort jag får mitt personbevis ska jag gå till banken o göra nytt leg + nytt bankkort
-
Gifte mig den 30/8 och pappren om namnändringen från skatteverket låg hemma när jag kom hem från bröllopsresan den 12/8. Så jag tror att det gick jämförelsevis fort för mig!
-
hmmm vi gifte oss 16e och hade ansökt om namnändring, jag har beställt nytt personbevis nu - men ska man få papper hemskickat? När jag loggade in på min bank stod det mitt nya efternamn där ist för det gamla så det måste väl ha gått igenom?
10 dagar fick jag veta att det skulle ta efter vigseln, mer om det var kö.. -
Jag har också precis gift mig och kommer byta efternamn. Har skickat in blanketter tidigare med efternamnsbyte och tolkar jag denna tråd rätt så behöver jag inte göra någonting förrän nytt personbevis kommer från skatteverket.
-
Jag gifte mig den 27/9 idag kom papper hem ang. byte av körkort.
Även på min bank står namnändringen men antar jag behöver beställa kort själv och så från dem? -
För mig tog det fem veckor *morr* jag fick ringa flera ggr, att vi gift oss fanns registrerat, men namnbytet hade "de strulat till" pratade med flera stycken, blev hänvisad hit och dit, satt i telefonköer och hade en hel lista med namn och nummer...till slut fick jag prata med en vettig dam som sa att : detta fixar jag, och vips så hade jag fått mitt personbevis....
-
tre veckor efer vigseln fick jag det bekräftat i ett brev från skattemyndigheten att namnbytet gått igenom.Först efter det började jag byta kort,pass osv.
-
Ja, du måste själv beställa nya kort osv. Det enda som kommer per automatik är körkortsansökan.JTN skrev 2008-10-09 22:13:31 följande:Jag gifte mig den 27/9 idag kom papper hem ang. byte av körkort.Även på min bank står namnändringen men antar jag behöver beställa kort själv och så från dem?
Jag gifte mig i början juli och 6 arbetsdagar senare hade namnbytet gått igenom.