• Aurelia

spiralmens

Ni som har mens, hur har er mens blivit sen ni satte in den? Min brukar vara ungefär 6-7 dar, dvs. som innan jag satte in den, men ibland blir det uppemot 10 dagar. Det gör ondare, mycket molande värk i magen och ibland som kramper i livmodern liksom... Det blöder jättemycket två av dagarna, i mitten ungefär. På kanske två timmar blöder jag igenom en tampong helt och på nätterna blir det blod i sängen även om jag har dubbla bindor... (ursäkta om det är too much information....). Känner ni igen er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-29 20:38
    Alltså, det ska stå "Ni som har kopparspiral, hur har er mens blivit sen ni satte in den"?

• Svar på tråden spiralmens
  • hjartan

Nej jag har inte alls samma erfarenhet. Jag blöder mindre och ganska få dagar 2-4 skulle jag tro. Använder aldrig mer än trosskydd. Hade inga jätteblödningar tidigare heller men det har minskat betydligt. Fast jag tror inte att det är helt ovanligt det du beskriver.

• Aurelia

En stor skillnad jämfört med min mens innan spiralen är att nu tar det väldigt abrupt slut, som om nån trycker på en on/off-knapp. På eftermiddagen sista dan kan det vara blodbad och sen på kvällen är det bara över... skumt.

• 27juni2009

jag blödde super mycket o hade ofta mellanblödningar dessutom drog ut skiten o valde p plåster, såååå mycke mindre mens
    men annars e ju kopparspiralen bra eftersom den e hormon fri, de var därför jag valde den även en andra gång efter en graviditet, men nej jag gav som sagt var upp. kunde stå rakt upp o ner o känna hur de bara rann ur mig trots tampong...

• Aurelia

Jo, visst kan det vara jobbigt... men jag har ändrat lite strategi nu. Förut stressade jag på som vanligt även de dagarna när det var som värst och mest, och tänkte att "jag ska inte bli stoppad från att leva som vanligt bara pga den här vidriga mensen". Nu tänker jag istället att det ju bara är typ två dagar i månaden som är jobbiga, och då passar jag på att ta det lugnt och ta hand om mig själv lite extra. Bäddar ner mig i sängen och dricker örtte, tar långa promenader och badar bastu (bra mot smärtan) och bara myser.

• Aleta

Kopparspiral- aldrig igen!
    Jag blödde också jättemycket och länge. Det tog ju liksom aldrig slut. Jag tyckte det kändes som om mensperioden knappt hade tagit slut innan nästa började!

Nu har jag hormonspiral och har aldrig mens, det är super!

• IMittEsse

Mensen är lite längre med kopparspiralen - 4-5 dagar nu mot kanske 3 dagar innan. Värken är betydligt värre än med hormoner, speciellt strax innan mens och första kvällarna. Jag har även ägglossningssmärtor, vilket känns spännande. Ytterligare en spännande sak är "snorflytningarna", har ni också såna? Men vad fasen, som TS säger så är det ju ett par dar i månaden och så har jag ju sexlust nuförtiden iaf!

• fitforfight

Innan graviditeten fortsatte allt som vanligt ,men nu när jag har satt in den igen så kan jag blöda i upp till två veckor ,men det är inte alls lika mycket blödning nu som i början. sen får jag oxå fruktansvärt ont och mår riktigt dåligt nån dag innan det är dax.

• gabbii

Jag har haft min kopparspiral 1 år nu. funkar jättebra. den är mer regelbunden och jag blöder inte lika många dagar. dag 2 blöder jag ganska mycket. å de sista dagarna är de bara blodblandade flytningar.

När jag va yngre åt jag p-piller. funkade väl ok. men gick upp i vikt å va sur å grinig.

När jag slutade med dom vart mensen väldigt oregelbunden.

Så efter jag fött min dotter hade jag 1 krav. Inga hormoner!
    Det blev kopparspiral. och de funkar super!

• Stjärnblomma

Jag har använt kopparspiral av och till i 20 år. Testade olika p-piller ett tag men blev bara irriterad och deppig, så gick tillbaka till spiral. Trivs verkligen med det nu. Inget att tänka på, inget som kan krocka med andra nödvändiga mediciner, och funkar även när man är över 40.

Har mens ca 7 dagar nu mot 5 utan. De första par åren med spiral blödde det ganska mycket, jag tog Cyklo-F ibland för att dämpa det. Sen har det lugnat sig lite, det räcker med plustampong när det är som mest. Mönstret har ändrat sig också, först kommer det bara småskvättar, sen blöder det rejält ett par dagar, sen slutar det nästan tvärt. Man undrar varför.

Ont har jag tack och lov knappt alls, knappt någon PMS heller, så jag har nog haft tur.

• Hösten2009

jag hade kopparspiral ett halvåt och aldrig mer!!!
    hade molnande värk varje dag då jag hade den. nån gång /månad ungefär fick jag så ont så det svartnade för ögonen och jag nästan svimmade. dvs jag kunde inte jobba den dagen och fick vara hemma...
    jag blödde floder i 8 dagar i sträck, dvs jag hade nattbinda dygnet runt och fick byta varannan timma. fick tom kliva upp på natten o byta för att inte blöda igenom.

så ja, aldrig mer kopparspiral. nu använder vi inget sydd alls o det funkar kanon för oss att "lita" på säkra perioder. det har funkat 1,5 år för oss så det verkar ju funka bra.
    och värken är borta och jag blöder minimalt igen i ca 4 dagar. ingen värk vid ägglossning o knappt under mensen heller.
    MEN däremot har jag sjukt ömma bröst strax innan mens, det hade jag aldrig innan kopparspiralen så det måste ha blivit någon slags påverkan där.

• Ingan

Jag brukar ha mens i nästan två veckor, varav tre dagar då jag blöder hur mycket som helst och har fruktansvärd mensvärk. Den här gången har jag haft mens nästan en månad i streck:(. På måndag åker den ut. Fattar inte att jag inte tagit ut den tidigare!

• AngelinaJolie

Never again har haft det i tre år för man skall "ge det en chans" enorma blödningar har haft största tampongen och nattbinda samtidigt ändå blödde igenom på knappt halvtimma.

Jag har min mens länge o väl och som nån sa man får kraftigare känningar vid ägglossning. När mensen är slut så kommer det tillbaks igen efter nån vecka med småblödningar håller på tills "riktiga" mensen är i gång igen. Spenderar mycket pengar på diverse menskydd...*suck*

Nu vill vi ha barn och barnmorskan hittar inte spiralen, så ny tid hos en gynekolog med ultraljud...wish me luck.

Nä funkar inte för mig.

Svar på tråden spiralmens