Hej,
vi brottas med samma problem, men jag tycker rent pricipiellt att det känns konsigt att önska sig pengar (reda pengar alltså), däremot kunde kanske ett presentkort vara en idé. Tyvärr känner jag flera som inte vill ge pengar eller presentkort eftersom det känns som man måste ge mer (i summa) än man kan då det gäller en faktisk sak.
Så vi har tänkt igenom och även om vi har allt har vi kommit fram till en kompromiss: Istället för pengar till bröllopsresan eller kommande renovering, har vi önskat oss upplevelser. Biljetter till en konsert, teater, en båtkryssning på bröllopsresan som vi annars inte skulle tagit osv. Vi har också önskat oss lite traditionella grejer, för att sedan ge de gamla till välgörenhet. Typ fräsha upp lakansförrådet (Ikea mot Gant), snygga nya handdukar (Jysk mot Marimekko), ny fruktskål (Åhlens mot Alessi)... om man verkligen funderar finns det alltid nånting i köksskåpet som skulle kunna bytas ut/upp. Vi kommer kanske att ha ett konto för de som är hugade, men vi vet inte riktigt ännu. På detta sätt gör vi att gästerna är säkra på att de där pengarna de ger inte går till att betala av amorteringen på lånet (skulle jag själv tycka var en trist gåva att "ge"), plus att vi själva kan ge av vårt överflöd till behövande genom att donera de gamla "dubletterna" till Röda Korset.
Sannolikheten att ni bara har designprylar genom precis hela huset är väl ganska liten, så nån liten lista borde ni väl kunna åstadkomma ändå - men om ni har det så förstår jag verkligen ert problem! :D