• Junibrud 09

Tema - Kärlek och choklad?

Hej,

Jag har fått en sådan knasig men ganska mysig idé!

Det började med att inte alla i sällskapet (ca 20 pers) kände varandra och jag ville göra något lättsamt och något att prata om under middagen. Min blivande man och jag (och våra barn) älskar choklad, så jag tänkte -Varför inte kombinera de bästa sakerna i livet: Kärlek och choklad!
    Under/efter/före (har inte riktigt bestämt ännu) tänkte vi ha en chokladprovning som utförs av en lokal chokladkonditor (heter det så?). Hon ska under ca 1 timme prata om temat kärlek och choklad och bjuda på choklad från olika chokladbönor.
    Känns det tokigt?
    Har ni några idéer hur det temat skulle kunna genomsyra hela upplägget (inbjudningskort, placeringskort, middagens upplägg, tårtan, blommor, tackkort etc.)

Snälla, kom med idéer!

//Junibrud 09

• Svar på tråden Tema - Kärlek och choklad?
  • passionsblomman

Läste något en gång om "pralinbröllop" det var i någon chokladbok tror jag...Tyvärr minns jag inte exakt var..

Iallafall när det gäller blommor: Det finns en liten mörkbrun blomma som heter cosmos på latin men som på svenska kallas "chokladblomma"-gissa hur den doftar?....mmmm choklad
    Den är dessutom jättesöt och kunde kanske vara ett inslag i din bukett?
    Tycker för övrigt din idé är strålande och vill gärna höra mer om dina planer och hur du lägger upp det hela allteftersom!

• Fenixx

ni måste ju använda marabous alladin chokladhjärtan, i dekoration eller som favor till gästerna.

• Junibrud 09

Oj, det där med "chokladblomman" visste jag inte! Vilken kul detalj! Den måste jag kolla in i blomsteraffären. Tack för tipset.

Ska kolla hur jag kan använda chokladhjärtan som dekoration.

Mera, mera, mera...jag vill ha mera tips!

//Junibrud 09

• lillP

placeringskorten kan ju vara i choklad! Då kan gästerna äta upp dem efter middagen

• LloveC

Tänk bara på att om det finns någon som inte gillar choklad så kanse det kan finnas nån aktivitet för dom under tiden chokladprovningen är.

/från en som mår illa av bara tanken på att smaka choklad i 1 timme

• gustafmatilda
    passionsblomman skrev 2008-09-30 22:42:47 följande:
    Det finns en liten mörkbrun blomma som heter cosmos på latin men som på svenska kallas "chokladblomma"-gissa hur den doftar?....mmmm choklad Den är dessutom jättesöt och kunde kanske vara ett inslag i din bukett?Tycker för övrigt din idé är strålande och vill gärna höra mer om dina planer och hur du lägger upp det hela allteftersom!
    Min syster hade en chokladblomma som inslag i sin bukett. Så söt den var! Men tydligen inte helt lätt att få tag i, så kolla tidigt på flera ställen =) Sen är kakaobönor väldigt fina (med skal), det kanske skulle kunna vara en liten detalj i bukett och övriga dekorationer?

I övrigt tycker jag att det låter som en underbar idé! Som inbjudningskort tänker jag mig en strut i gammeldags brunt papper - vet du vilket jag menar? På pappret kan man stämpla lite text i mörkbrunt. Den kan sen fyllas med choklad (lämpligen portionsbitar i papper) och sen kan själva kortet med inbjudan stickas ner i struten. Nu vet jag inte ifall ni har nära till era gäster eller om det måste skickas, för detta kan bli rätt dyrt i frakt... men skulle det inte vara roligt att få en chokladstrut en helt vanlig tisdag?!

Sen tycker jag nog att chokladprovningen bör hållas efter middagen (som dessert?) då man inte vill äta sig mätt eller förstöra aptiten med choklad. Fast då har gästerna inte den upplevelsen att prata om under middagen förstås. Hmm...

Tårtan kan ju se ut som en stor chokladpralin (kanske er favorit?), dekorerad med småpraliner?

Åhh ett sånt bröllop vill jag också komma på ;) Jag säger till ifall jag kommer på fler idéer!
  • Villesmamma

Kan du inte skicka ut choklad kakor med inbjudnings texten på. Vika infon runt kakan.Skulle jag tycka vara roligt!

• Junibrud 09

Mmmm, kan inte bekanta mig med att några inte skulle tycka om choklad...
    Jovisst, kanske man bör tänka på ett alternativ. Barnen t.ex. kan få göra något annat under chokladprovningen. Kolla på film, få gottepåsar osv. Fast de vuxna som inte äter choklad vill nog inte vara med dem....hihihi...
    Allvarligt, ska fundera på det.

Tack annars för alla goda(!) idéer. Helt underbara.

Finns det mer idéer?

//Junibrud 09

• passionsblomman

Helt rätt av gustafmatilda: se verkligen till att Cokladblomman förbeställs, för den är inte en "varje-dag blomma" i partihallarna!!!

I boken Allt om choklad finns instruktioner hur man penslar choklad på löv och får jättefina chokladlöv att dekorera med.
    Fint på tallriken ovanpå servetten kanske, eller som annan detalj.

Varm choklad m vispgrädde framåt småtimmarna och god smörgås som nattamat? Med en bra rom i för dem som inte kör...

Hi hi..jag skulle väldigt gärna vara gäst på ditt bröllop

• Junibrud 09

Ja, just det! Det fins ju böcker om choklad! Bra idé!
    Det ska jag kolla om det inte ska inhandlas, för det ger nog en hel del tips i dem.

TACK!

Svar på tråden Tema - Kärlek och choklad?