• GalnaBruden

    Inbjudan till fest - men ej vigsel

    Vi kommer att gifta oss borgerligt på annan ort, bara min m2b och jag, och våra vittnen. Men ett par dagar innan kommer vi bjuda in våra nära och kära till brölloppsfest, en helt vanlig bröllopsfest, men utan vigsel. Hur formulerar man detta bäst i inbjudan? Hur får man det att tydligt framgå att vi valt att viga ensamma, utan att det blir några missförstånd? Men att festen de bjuds in till ändå är en bröllopsfest? Är jättesvårt det här...

  • Svar på tråden Inbjudan till fest - men ej vigsel
  • aikidoaasa

    Ovanligt att ha festen innan bröllopet... men det säger inte att det inte kan bli en toppen fest ändå.
    Ni kanske kan skriva något i stil med: "Välkommen att fira det kommande bröllopet med oss. Festen med vänner och familj kommer att hållas den xxx på platsen xxx. Det lilla bröllopet kommer att hållas några dagar senare."
    Berätta inte var det kommer att vara i inbjudan... för då kommer deffinitivt någon att dyka upp... utan gör det lite vagt och berätta inte mer än så.

  • GalnaBruden

    Tack! Lät ju jättebra. Defenitivt en hjälp på vägen =)

    Visst är det kanske lite ovanligt, men det finns en anledning. Vi har nämligen en gemensam önskan om att vigas ensamma, utan några andra närvarande än våra vittnen. Det känns bara så självklart för oss båda. Sedan har vi också en önskan om att få åka iväg på vår drömresa ihop, direkt efter brölloppet. Efterssom både vigsel och avresa endast var tillgängligt just på en tisdag känns det inte lika naturligt att ha festen exempelvis en måndagkväll... Så därför valde vi detta annorlunda upplägg... Är bara rädd för vad svärmor ska säga om att hon inte får vara med på sitt enda barns vigsel. Hoppas hon inte äter upp mig!

  • Unknown

    Jag och min man gifte oss hemligt med bara min mor och hennes sambo närvarande. Sen drog vi iväg till florida =)
    Så jag vet hur det är med en svärmor som blir utan.
    Vet hon om er önskan att vara ensamma så är det inte någon större fara!
    Min svärmor visste som tur var om hennes sons önskan om ett lugnt bröllop, så här var det bara lite beskt i ett par dagar =)

    Hon lär nog ta ett par mumsbitar av dig men det gör över snabbt =)

    Lycka till! =)

  • SidenRos

    vi har privat vigsel och fest efteråt förståss med vi skrev välkommna till middag/fest och fira ... och ... som har ´gift sig i i kretsen av dom närmsa

    haha så tror jag vi skrev på ett ungefär =)

  • GalnaBruden

    Har finulat lite på det... Vad tror ni om detta?

    ------------------------------------------------------
    Vi gifter oss!

    Den 31 mars 2009 äger vår vigsel rum på annan ort.

    Ni är hjärtligt Välkomna att fira det kommande bröllopet med oss innan vi reser iväg på vårat äventyr. Festen med nära och kära kommer att hållas Lördagen den 28 mars 2009 kl. 18.00 hemma hos oss i xxx.

    Vi hoppas att ni vill vara med och göra denna kväll speciell för oss!

    xxx & xxx

    ------------------------------------------------------------

    Festen är endast för vår närmsta familj, som vi håller kontakten med regelbundet, därför känns klädkoder och annat lite onödigt att skriva ut. Vi vill helt enkelt bara ha en enkel med tydlig inbjudan där det framgår att detta är en fest och att vigseln sker vid ett annat tillfälle i ensamhet. Funkar detta tycker ni?

  • GalnaBruden

    Snälla, ingen som har någon åsikt?

  • Roberta

    Vi har bjudit in till Bröllopsfest och inte vigsel. Sen skrev vi i infobladet att vigseln kommer att vara avklarad före festen.

    Ni borde börja inbjudan med när och var festen är. Det blir kanske förvirrande att datumet för vigseln som de inte är inbjudna till står överst.

  • GalnaBruden

    Så här menar du?

    ----------------------------------- -------------------
    Vi gifter oss!

    Ni är hjärtligt Välkomna att fira det kommande bröllopet med oss innan vi reser iväg på vårat äventyr. Festen med nära och kära kommer att hållas Lördagen den 28 mars 2009 kl. 18.00 hemma hos oss i xxx.

    Vigseln äger rum den 31 mars på annan ort.

    Vi hoppas att ni vill vara med och göra denna kväll speciell för oss!

    xxx & xxx

    ----------------------------------- -------------------------

  • GalnaBruden

    Själv tycker jag det låter lite konstigt... Är ju som sagt bara familjen, så det lär nog inte bli några missförstånd... Tycker det första lät bättre?

  • älskarlivet

    Inte "vårat", det är talspråk! Ska vara "vårt äventyr" i så fall!


    GalnaBruden skrev 2008-10-15 07:07:59 följande:
    Så här menar du?----------------------------------- -------------------Vi gifter oss!Ni är hjärtligt Välkomna att fira det kommande bröllopet med oss innan vi reser iväg på vårat äventyr. Festen med nära och kära kommer att hållas Lördagen den 28 mars 2009 kl. 18.00 hemma hos oss i xxx.Vigseln äger rum den 31 mars på annan ort.Vi hoppas att ni vill vara med och göra denna kväll speciell för oss!xxx & xxx----------------------------------- -------------------------
  • pallasathena

    Såhär skulle jag hellre formulerat det, men det är en smaksak.

    ----------------------------------- -------------------
    Vi ska gifta oss!

    Ni är hjärtligt välkomna att fira det kommande bröllopet med oss. Festen äger rum lördagen den 28 mars 2009 kl. 18.00 hemma hos oss.

    Vigseln sker den 31 mars på annan ort, innan vi reser iväg på vårt äventyr.

    Vi hoppas att ni vill vara med och göra denna kväll speciell för oss!

    xxx & xxx

    ----------------------------------- -------------------------

  • GalnaBruden

    Hmm, det lät bättre... Ska fundera på den. Är verkligen superbra att få hjälp från er alla =) Man fastnar så lätt i sitt eget "tänk" annars.

  • Luucie

    Om jag var ni skulle jag nog ha festen efter istället...så slipper ni tänka på de som blir sura eller ledsna för att de inte får vara med under er stora dag...

  • Blivande fru L

    Vi gifter oss samma dag men bjöd in gästerna endast till festen. Så här skrev vi:

    ----------------------------------------------------------
    Vi gifter oss!

    Välkommen på bröllopsfest lördagen den 8 november kl. 17.00 på XXX. Vi bjuder på middag och drycker till maten, därefter säljs förfriskningar i baren. Vigseln sker tidigare på dagen i närvaro av våra närmaste familjemedlemmar.

    Anna & Emil

    O.s.a. senast 1 oktober till xxx eller xxx.
    Klädsel kavaj.
    -----------------------------------------------------------

  • Roberta

    Såhär skrev vi, och sen stod det på infolappen vi skickade med att vi ska vigas innan festen.

    Nu drar vi till rådhuset!

    X och Y
    är välkomna till vår Bröllopsfest
    med middag och dans
    den 22/11 kl 17.00
    på xxxx i Malmö.

    C och M

    Festen är barnfri!

    Klädsel: Festfin

    Osa senast den 19/10
    till xxxx eller xxxx

    Meddela även eventuella matallergier då.

    Mer info på medföljande ark.

  • GalnaBruden

    Luucie:

    De kommer ju ändå inte få vara med på VÅR stora dag oavsett, så att ha middagen dagarna innan vi reser iväg känns mycket bättre, då är det fortfarande lite pirrigt för oss, men vi kan ändå slappna av och ha en trevlig kväll tillsammans. Annars får vi ha festen en månad efter vigseln, en "vanlig helg" och har ingen tid till att förbereda eller slappna av. Sista dagarna på resan skulle bara bli stressiga av allt planerande och bristen på tid att förbereda. Jag tycker att vårat upplägg passar oss bättre helt enkelt... Blir någon förälder/syskon sur får de sura bäst dem vill, det är trots allt ingen rättighet att vara med på vigslar ;)

    Vi hade tänkt att ha en enklare fest, utan middag, men med bubbel, plockmat och dans natten lång efter hemkomsten med våra vänner... Kräver inte lika mycket planering...

Svar på tråden Inbjudan till fest - men ej vigsel