• älskarlivet

Ändring av namn - passet då?

Vi ska snart beställa vår bröllopsresa, men ska jag beställa den i mitt gamla namn eller nya? Vi kommer åka en vecka efter bröllopet.

• Svar på tråden Ändring av namn - passet då?
  • Pumpkin

Då är det lämpligast att boka i ditt nuvarande namn eftersom du inte kommer hinna ansöka om nytt pass innan ni åker.

• Novemberbröllop08

Som andra svarat, boka i ditt nuvarande efternamn. Vi åker 2 dagar efter bröllopet och jag kommer inte hinna göra nytt pass så jag kör mitt nuvarande namn.

• Tizzeltazz

jag hade mitt gamla namn på min smekmånad, biljetten var köpt i det namnet oxå.

ngn min VF poängterade som var bra att tänka på är att inte skriva sitt nya efternamn tex i hotellets gästbok eftersom de kommer reagera på det. Det var tydligen en brud som gjort det för hon ville så gärna skriva sitt nya namn och hotellet var bokat i henneas gamla osv.
    För mig var det iaf inga problem och dagen efter vi kom hem kom papperna från skatterverket så nu ska jag gå och skaffa nya IDhandlingar

• anne på grönkulla

Flygbolaget kräver att du har samma namn på pass och biljetter - annars kan de neka en att resa. Om hotelelt låter en checka in i nåt annat namn än det som står i passet beror mycket på lagarna i det aktuella landet. Är det viktigt där med id-kontrollen så kan det som varnas för ovan hända.

Svar på tråden Ändring av namn - passet då?