Någon som varit till Santorini?
Vi funderar på att åka till Santorini på bröllopsresa. Är det någon som varit dit och kan rekommendera stället eller? Jag har nämligen hört både bra och dåliga saker om ön...
Vi funderar på att åka till Santorini på bröllopsresa. Är det någon som varit dit och kan rekommendera stället eller? Jag har nämligen hört både bra och dåliga saker om ön...
Mina systrar var där för flera år sen och tyckte jättemycket om det!
Jättefint, väldigt "typiskt" Greklandsturistigt, ganska dyrt. På bröllopsresa skulle jag bo i Oia längst norrut, mest pittoreskt o minst "sönderchartrat" - men undrar hru det är med strand där? Västsidan har klapperstensstrand, har för mig det finns sandstränder (men kräver badbåt) söderöver.
Vad vill ni ha ut av resan?
Santorini är underbart vackert och dramatiskt men prisläget är ett av de högsta tror jag bland de grekiska öarna.
Har varit där i väntan på färjan på väg till andra öar och fick betala 70 kronor för en grekisk sallad. Dit vi sedan åkte betalade vi ca 40-45 kr för samma sak.
Håller inte med, visst är Oia vackert, men man tröttnar efter några dagar. Vi bodde på Kamari precis vid stranden och det var alldeles magiskt!! Finns så många turer/aktiviteter som utgår därifrån. Vi var på Santorini i två veckor och det var verkligen paradiset för oss! Det är inget partyställe och vi kunde verkligen koppla av hela resan. Vrååålmysigt! Okej, det var dyrt, men värt vartenda öre.
Vid sidan av ön Mykonos är Santorini den vackraste (och dyraste) grekiska ön, och därmed väldigt turistig, särskilt omtyckt av dollar-turister från USA.
Alternativa bröllopsresemål i Grekland kan vara öarna:
Delos, Skiathos, Parga (fastlandet), Rhodos, och Amorgos.
Ja, frågan är vad ni vill ha ut av resan.
Santorini erbjuder några av den grekiska övärldens vackraste vyer, i Oia t.ex. (Men där skulle nog vara tråkigt i två veckor)
Charter resmålen Perissa och Kamari är slita med tråkiga bargator längs stranden. Sanden är svart lavasand som blir väldigt het. I högsäsong är det mycket folk och hög musik från barerna. Detta är inget jag gillar.
Men det var många som såg ut att göra det!
För mig är Santorini en transfer-ö ut i resten av övärlden efter att man har spanat in utsikten mot kalderan.
Vi hade det jättemysigt i två vbeckor och gjorde massor med romantiska utflykter.. MEN, ingen av oss hade varit i Grekland tidigare, så det finns säkert många finare ställen! (vi hade bara ögonen för varandra!)
Tack för alla svar! Jag vill åka till ett romantiskt ställe, där vi bara kan mysa och njuta av varandra. Det är egentligen bara det jag vill ha ut av resan.. :)