• avil

2 efternamn??

Har fattat att man bara kan ha ETT efternamn.O om man behåller sitt flicknamn så blir det ju bara ett "mellannamn".
    MEN då jag ringde o frågade på skatteverket om vår vigsel var registrerad o att jag hade nytt efternamn,så så hon att:
    "-ja,nu heter du jonsson,karlsson!"

(Obs påhittade namn)
    Sen från vägverket fick jag angående att förnya körkort o det är adresserat till " jonsson karlsson".
    Jag trodde bara att karlsson skulle stå som efternamn? Men man verkar ju använda båda två.
    Fattar inte-har ju läst o fått för mig att man "bara kan ha ett efternamn"??

• Svar på tråden 2 efternamn??
  • avil

ingen annan som reflekterat om detta??

• avil

ingen annan som reflekterat om detta??

• Pumpkin

Det där är lite luddigt faktiskt - hos i princip alla instanser används BÅDA "efternamnen" som just efternamn, det är tydligen bara rent lagligt (hos Skatteverket) som man skiljer på mellannamn och efternamn.

• Saggezza
    Pumpkin skrev 2008-10-09 18:28:10 följande:
    Det där är lite luddigt faktiskt - hos i princip alla instanser används BÅDA "efternamnen" som just efternamn, det är tydligen bara rent lagligt (hos Skatteverket) som man skiljer på mellannamn och efternamn.
    Jag har uppfattat det på samma sätt. Försökt läsa lite hur skatteverket skrivit om just detta och där står det dock "I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering" men att de i folkbokföringen skiljer på mellannamn och efternamn. Jag vet att sjukhus b la inte skiljer på dessa två.
  • avil

Hm,då har jag typ "lurat" min man?! Vi ville ju liksom ha bara hans efternamn,o jag sa att " då jag behåller mitt så finns det bara med liksom i bakgrunden,det gills inte,bara finns där".
    Tom hon på skatteverket SA ju att ja,nu heter du...o så båda namnen. HON om nån borde ju bara sagt det nya riktiga efternamnet?

• Pumpkin

Fast du heter ju båda namnen, men det ena är inte ett efternamn i juridisk mening. Det kommer alltid finnas med i alla register som uppdateras automatiskt via folkbokföringen.

• avil

jag trodde bara att det skulle "finnas där" som mitt mellannamn i förnamnet.Har två där med,men på brev o dyl från de allra flesta/om inte alla, så står bara mitt "tilltalsnamn"! Inte båda förnamnen.
    Så trodde jag det var m efternamnet med.

• Pumpkin

Fast efternamnet som är mellannamn likställs inte med förnamnen som är mellannamn, om du förstår vad jag menar

• avil

Nä,tydligen inte.Men det var SÅ jag hade fattat att det skulle vara!? Så snacka förvånad jag är nu??
    Nu har jag visst två efternamn,blir långa signaturer .
    Jaja,jag ville ju ha kvar flicknamnet så klart! för det är en del av mig o ovanligt så jag gillar det.MEN trodde inte det skulle finnas med överallt.
    o då har jag ändå läst på skatteverkets info.

• Pumpkin

Jag använder inte alltid mitt mellannamn, men oftast skriver jag bara initialen - N.

• svårtattvälja

Jag trodde samma sak som du Avil, la till min mans namn som mellannamn och tänkte att det gör ju inget, det kommer ju inte att synas om jag inte vill det. Och nu efter bröllopet så står det överallt, på alla brev från myndigheter, tidningsprenumerationer, bankkonto, hitta.se, etc BÅDA namnen! Jag har inte anmält det själv någonstans men det sprider sig på egen hand tydligen! Och dessutom med min mans efternamn först, eftersom det är mellannamnet. Det känns lite konstigt och överrumplande eftersom jag inte trodde det skulle vara så.
    Jag hade ju inte tänkt att jag skulle slippa byta pass och så när jag bara la till ett namn, är det någon som vet om man måste det ändå?

• Pumpkin
    svårtattvälja skrev 2008-10-09 19:20:03 följande:
    Jag trodde samma sak som du Avil, la till min mans namn som mellannamn och tänkte att det gör ju inget, det kommer ju inte att synas om jag inte vill det. Och nu efter bröllopet så står det överallt, på alla brev från myndigheter, tidningsprenumerationer, bankkonto, hitta.se, etc BÅDA namnen! Jag har inte anmält det själv någonstans men det sprider sig på egen hand tydligen! Och dessutom med min mans efternamn först, eftersom det är mellannamnet. Det känns lite konstigt och överrumplande eftersom jag inte trodde det skulle vara så. Jag hade ju inte tänkt att jag skulle slippa byta pass och så när jag bara la till ett namn, är det någon som vet om man måste det ändå?
    Byta pass måste du nog, alla namn ska ju finnas med i passet vad jag vet.
Svar på tråden 2 efternamn??