• Henriks älskling

A-kassa

Kanske inte riktigt hör hemma, men jag vet att det finns en massa vassa hjärnor här så jag passar på:
    Vet ni hur det är med a-kassa om jag säger upp mig/tar tjänsteledigt och flyttar till annan stad i samband med mitt giftermål? Vet att man får a-kassa om man blir uppsagd, men vad händer om det är jag som lämnar mitt nuvarande jobb? Har betalat a-kassa i flera år.

• Svar på tråden A-kassa
  • Henriks älskling

aha! soft. :)

• passionsblomman

Du får 40 dagars karenstid!
    Ta hellre tjänstledigt isåfall, sök skola och begär tjänstledigt för studier. Sök samtidigt jobb allt vad du kan på nya orten. Det är inte nådigt att vara arbetslös idag.

• Henriks älskling

oj. tänkte fel. inte alls soft... :(
    aja, det löser sig. :)

• passionsblomman

Ja, 45 är det nog tillochmed. Det innebär 2 mån utan ngn inkomst alltså. Har du det undanstoppat så det går ändå ska du självklart dra vidare och inte bry dig om karensen. Annrs inte säga upp dig i första taget.

• Henriks älskling

Chefen vill ge mig tjänstledigt. Hur påverkar det?

• passionsblomman

Det är skitbra! Ta det! Ta det! Ta det! Det är ju värsta brejket!
    Fast jag vet inte exakt om a-kassan går in då när jag tänker efter! Kolla fackets hemsida för det förbund du tillhör!

• Henriks älskling

Nja, jag har läst lite och tror inte jag kan få a-kassa vid tjänstledighet.
    Har mailat a-kassan och får se vad de svarar.
    Tack!
    :)

• FruHamberg

Nej, du kan inte få a-kassa vid tjänsteledighet tyvärr.

• Henriks älskling

Jag vet inte om jag låter urbota dum, men måste rikera det och fråga: varför är det bra att ha tjänstledighet? Jag kommer inte kunna få a-kassa om jag har det, och jag kommer nog inte återvända till mitt jobb (ligger 3 timmars bilväg från min nya boendeort). Finns det något skäl för mig att vara tjänstledig?

• passionsblomman

Nej, i ditt fall vore det kanke eg. bättre om du blev uppsagd pga arbetsbrist, för då är det ju bara att anmäla sig på AF direkt. Jag cyklade iväg lite fel där... mindes en polare som fick tj.ledigt MED lön, Och jag förmodar att din chef kanske inte är fullt så frikostig?

Tjänstledighet är ju mest en trygghet om man vill göra ngt annat men inte mista en anställning. Dvs om ni tex inte är säkra på att ni vill bo på den andra orten, eller om man pluggar men vill ha möjlighet att komma tillbaka.

Du kollar väl jobb på nya stället?

• Henriks älskling

Ja, jag kollar och söker så det ryker. :)

Tack för förklaringen:

passionsblomman skrev 2008-10-09 20:49:47 följande:
    Tjänstledighet är ju mest en trygghet om man vill göra ngt annat men inte mista en anställning. Dvs om ni tex inte är säkra på att ni vill bo på den andra orten, eller om man pluggar men vill ha möjlighet att komma tillbaka.
    Och nej, riktigt så frikostig är inte bossen att han betalar min tjänstledighet.
    Tror inte heller han kan säga upp mig, då jag redan har en ersättare på g.
    Jag får helt enkelt söka, söka, söka jobb. :)
  • Babajaga

Om man vill vara tjänstledig pga av studier, måste man ansöka om det hos chefen som i sin tur kan neka dig detta, eller har man "rätt" till detta?

• lillP

Du har rätt att vara ledig för studier, MEN chefen har rätt att skjuta upp tjänstledgheten upp till 6mån.

Babajaga skrev 2008-10-11 13:48:34 följande:
    Om man vill vara tjänstledig pga av studier, måste man ansöka om det hos chefen som i sin tur kan neka dig detta, eller har man "rätt" till detta?
  • Babajaga
    lillP skrev 2008-10-11 13:50:35 följande:
    Du har rätt att vara ledig för studier, MEN chefen har rätt att skjuta upp tjänstledgheten upp till 6mån.
    Tack för svaret!=)
Svar på tråden A-kassa