• LB5

    "Save the date"

    Hej! Jag har bott i USA en längre tid, och därför blivit bjuden till flera bröllop "over there". Där är det vanligt att man skickar ut s.k "save the date" kort, ofta som kylskåpsmagneter, där datumet står i god tid innan bröllopet. Sedan skickar man ut en mer utförlig inbjudan (med meny och vägbeskrivningar etc.) närmare bröllopet. Nu undrar jag; finns det något liknande här i sverige (typ "Boka inte in det här datumet"-kort)? Hur lång tid i förväg skickar man ut dem?

  • Svar på tråden "Save the date"
  • Fjälbacka 2009

    jag tror kortdesign.se har sådana kort. De kan väl skickas upp till ett år innan, tror jag

  • Jämtlandstaus

    det är upp till en själv. vi skickade ut kort i februari för bröllop i slutet av sept, eftersom det var i en annan stad.

    jag gjorde egna vykort på vistaprint och skickade ut

  • LB5

    Ok, tack! Det känns ju bra att låta folk veta i god tid innan bröllopet så att de kan börja boka hotell etc.

  • brud2009

    Jag beställde kort precis som jämtlandstaus på vistaprint, de ligger nu färdiga för att skickas här hemma. Vi ska skicka dem tillsammans med julkorten. Det är bara våra föräldrar som vet om att det ska bli bröllop i sommar så det ska bli jättekul att skicka ut dem och få höra allas reaktioner, längtar

  • lillP

    Calligraphen har sådana kort

  • Persianbride2009

    Jag har också bott i USA och gillade deras save the date idé. Jag skickade iväg inför mitt bröllop förra året och dom var väldigt uppskattade både hemma i Sverige och "over there". Jag skrev så här på mina!

    Save the Date
    June 7, 2008
    For The Wedding of
    ** & **
    Gothenburg, Sweden
    Formal invitations to follow

    Save The Date
    Vi gifter oss
    Lördagen den 7 Juni 2008
    Inbjudning och detaljer kommer längre fram
    ** & **

  • lemonbird

    Jag kan verkligen rekomendera att skicka "save the date" Vi gjorde det igår 14 okt (bröllop aug-09) Fick in OSA från över 20 st direkt, vilket är jättebra så man få tid att fundera ut bordsplaceringen direkt.

    Vi skickade "save the date" via sms och mail eftersom vi inte ville lägga några pengra på denna grej, samt få svar så fort som möjligt via mobil/dator. Nu kommer vi nästan inte få några nej tack vilket är jätteroligt. Tycker 4-5 månader innan är alldeles för sent, iaf om man har långväga gäster, dessutom börjar ju folk planera semestern redan snart.

  • kanskebröllop09

    Lemonbird... det där va smart med att skicka save-the-date över mail och sms hahaha alla har ju typ mobiltelefon.. och dom som inte har kan man ju skicka ett litet kort till...

    suger åt mig alla tips o trix hihi vi ska oxå gifta oss i augusti wweeeiiiiiii

  • T3ZZ

    kommer göra som brud2009 å skicka save-the-date kort me julkort. Men då kommer ja/vi att köpa vikta julkort å sen skriva ut en liten extra lapp me själva save-the-date som går i samma tema som resten av inbjudning,vigselprogram osv.
    men skriver ni save-the-date, tänk om d äldre man bjuder inte fattar?
    Ni som gör med magnet: väger det lite extra då när man skickar dom i ett vanligt kuvert? ja har oxå funderat på det nämligen.

  • Lövings

    Åhhh smart med julkorten..
    Det tar jag nog också..
    Riktigt smart=)
    Då ska man ändå skicka kort till alla=)

Svar på tråden "Save the date"