• chamor

Ni med P-stav!

Har nu haft min i en och en halv månad men har ganska mycket blödningar, eller inte så mycket men utdragna. Har kanske 2 veckor i sträck, en-två (max) veckor utan sedan har jag små blödningar igen. Vet att detta är en vanlig beverkan och är glad att jag slipper mens men är det "värst" i början för att stabilisera sig sen? Luktar ju inget vidare så undrar hur länge man ska härda ut innan man bör byta... Idag luktar det kaninbur riktigt... (hade kanin när jag var liten). Lyssnar gärna på era erfarenheter inann. Hade innan P-staven cerazette som funkade klockrent på mig. Hade någon liten blödning varannan månad i typ 5 dagar men var trött på att komma ihåg piller...

• Svar på tråden Ni med P-stav!
  • Hillah

Har haft p-piller, p-stav och minipiller. Tog ut p-staven i feb i år. Det första året jag hade p-stav hade jag blödningar typ var tredje månad. Sen kom de lite oftare och sista halvåret typ en gång var månad och varade i nästan två veckor, vilket vr jättejobbigt eftersom jag alltid haft korta perioder (4 dagar) och de har kommit som en klocka var månad. Efter p-staven åt jag minipiller i några månader och då hade jag inga blödningar alls, förutom en gång. Nu äter jag intgenting och mensen kom igång drygt en månad efter jag sluta med minipiller.

Har däremot vänner som haft p-stavar och inte haft en enda blödning på tre år. Så det varierar. Men har man mycket problem med det hade jag plockat ut den - det är jobbigt att blöda från och till i tid och otid!

• chamor

Jo tänkte ge den lite tid men har hört flera som funkat bra för ibörjan men värre sen... Och om det inte funkar så bra NU vill jag inte veta hur det blir sen :P

• avil

har inte haft p stav-men p sprutan.O ibörjan de första månaderna hade jag småblödningar lite nu o då.Sen efter ett tag hade jag ingen mens/blödning alls nånsin! HUR skönt som helst!!
    Så jag skulle säja att det kan vara så ibörjan,men prata m läkare eller BM eller nåt,o hör vad de tror.

• PennyJenny

Hade problem i början med min stav, typ 1 månaden eller så. Sedan gick det över och min mens upphörde helt. Hade inga blödningar alls på 2 år, sedan började jag få en massa småblödningar och det känndes som att jag var i slutet av mensen mest hela tiden. Fick då byta stav tidigare och blev av med besvären igen efter någon månad.

• Waersta

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet.. blödde VARJE dag i 8 månader. Sen åkte den ut.

• Grund

För mig dröjde det 6 månader innan första blödningen efter jag satte in staven. Sedan tog det kanske 4 mån och sen har den kommit tätare och tätare. Nu har den sutti 2,5 år och jag har mens "som vanligt", ca 1 gång per månad. Men det är lite konstigt för första 2 åren fick jag så j-a ont i brösten innan mens så jag visste precis (både bra och dåligt) men nu får jag ont varannan gång ungefär- knepigt värre. Men nu ska den ju snart ut så det går bra.
    Hoppas det blir bra för dig snart! För det är ju hur bra som helst att slippa äta piller tycker jag.

• Moninan

Jag har bara dåliga erfarenheter av p-stav. Blödde från första stund jag satte in den. Men höll ut i ett år sedan så var det en befrielse att få bort det. En gång blödde jag i 4 veckor i sträck! och då hade jag haft inne den i ca åtta månader. Äter nu minipiller och har inte haft mens på flera månader!

• chamor

Ja det är ju intressant att det är SÅÅ olika... Blödningarna kan jag stå ut med men hatar den där äckliga lukten. Räcker ju med trosskydd men behöver byta ganska ofta pga lukt. Aldrig haft några direkt problem med "lukt" förrut även om mens inte heller luktar mumma.. Är väl bara att hålla ut någon månad till och hoppas på det bästa.. Annars får jag väl återgå till Cerazette eller prova p-ring.

• avil

ja,noga med hygienen,o byt skydd ofta.Tror inte att andra känner lukten,det är nog bara allra närmast dig,så DU känner.....

• chamor
    avil skrev 2008-10-10 09:47:33 följande:
    ja,noga med hygienen,o byt skydd ofta.Tror inte att andra känner lukten,det är nog bara allra närmast dig,så DU känner.....
    Hoppas det. :P Eftersom man tänker på det känner man det ju också :P
  • Maria2009

jag blödde varenda dag i 4 månader innan jag tröttnade och tog ut min stav... :(

• puppis

Hej!

Jag har aldrig haft P-stav men däremot p-spruta. Men jag gick upp jättemycket i vikt av dem... Däremot kan jag varmt rekommendera hormon-spiral. Jag har haft min i två år och jag blöder ALDRIG!!! Kan däremot någon gång i månaden få en något färgad flytning. Den enda som jag inte gillar är att sätta dit den, det gör ONT!!

Svar på tråden Ni med P-stav!