• skogstrollet89

Tärna och bestman

Hur gör ni?
    Jag tänkte att min syster skulle få vara tärna, hon är bara 13 år så hade inte tänkt ge henne några speciella uppgifter utan bara hålla buketten när det behövs och stå med där framme, men sen tänkte jag även ha min blivandes syster som tärna och ev. att hon skulle stå där och hålla våran då 7 mån gammla bebis skulle det kunna funka? eller blir det för mycket av allt? Sen tänkte min sambo ha sin ena bror till bestman! Problemet sen är att jag har en bror och min sambo har en bror till som då inte får gå med fram i kyrkan, skulle man kunna ge dom ngn annan uppg? som tex. dela ut såpbubblor och program, dom är 7 resp. 23 år! HJÄLP MIG!!

• Svar på tråden Tärna och bestman
  • Millie84

Finns ju många uppgifter man kan dela ut! Alla behöver ju inte stå med där framme? Han som är 7 år skulle ju kunna agera nån form av brudnäbb eller kanske dela ut programmen är en lagom uppgift (med ngn vuxen som stöd kanske). Även om man inte är tärna/bestman kan man ju som "gäst" vara delaktig genom att tex läsa ett stycke ur bibeln under vigseln osv...

• skogstrollet89

ja jag tänkte också på det med programmen, då skulle han säkert bli jätte glad, men känns lite små taskigt mot 23:åringen, efersom att min sambo väljer sin andra bror som är 16 till att ha "ansvaret" för ringen och stå med där framme...Men jag hoppas verkligen han förstår!

• chokladflingan

Det finns ju något som kallas kyrkomarskalk. Det är den som tar emot gästerna när de kommer till kyrkan, visar var de ska sitta o.s.v. sedan kan de ju dela ut såpbubblor utanför också. Även det en betydelsefull uppgift!

Med tanke på att den ena av dem bara är sju kan de säkert dela på uppgiften. Ge den äldre ansvaret så får den yngre hjälpa till och känna sig viktig han med!

Svar på tråden Tärna och bestman