• Småland09

vad kan sänka kostnaderna?

Smålänning som jag är (haha, nej det ÄR ingen myt, iaf när det gäller mig) så är jag lite snål o vill gärna hålla nere kostnaderna litegrann. Min M2B är likadan (fast han inte är från Småland ) och vi funderar lite på vad vi kan sänka kostnaderna på.
    Jag har tänkt göra inbjudningskorten själv, likadant placeringskorten - man kankse kan göra vigselprogram osv själv också, men har någon lite fler tips på vad som kan spara in litegrann på den enorma kostnaden det kommer innebära att gifta sig Vill inte SPARA, men heller inte slösa.. hoppas ni förstår hur jag menar

• Svar på tråden vad kan sänka kostnaderna?
  • gottelina

gör festprogrammen och bordsdekorationerna själv. välj en handbunden bukett istället för med hållare. Det är nästan halva priset.

• mme Monique

Spara? Hmm, ja det kan man ju göra hur mkt som helst, frågan är ju bara var gränsen går.
    Man kan bjuda färre personer, bjuda på billigare mat, baka tårtan själv, skippa dj´n, göra egen bukett, tja allt går ju nästan att spara in på,,
    Frågan är ju mer hur ni vill ert bröllop ska se ut? Stort, litet?

• mme Monique

Sorry, ni vill INTE spara står det ju och jag min klant maler på om att spara..;) F´låt.

• passionsblomman

mme Monique skrev 2008-10-12 21:48:31 följande:

Spara? Hmm, ja det kan man ju göra hur mkt som helst, frågan är ju bara var gränsen går. Man kan bjuda färre personer, bjuda på billigare mat, baka tårtan själv, skippa dj´n, göra egen bukett, tja allt går ju nästan att spara in på,, Frågan är ju mer hur ni vill ert bröllop ska se ut? Stort, litet?
    Och hur mycket arbete du vill , orkar och klarar av att göra själv. Vissa saker kan få ett rätt högt pris i stress och göra felfaktor om man inte är lite van sedan tidigare. bakar man aldrig annars är det kanske mindre lyckat att tro att man ska göra tårtan själv tex. Det är lätt att överskatta sin egen förmåga och underskatta hur lång tid det faktiskt tar. Du måste känna dig själv och veta att du åtminstone tycker vissa saker är roligt för att det inte ska bli helt hysteriskt till slut. Är du pysslig annars? Vad har du för krav på slutresultatet?
  • valkyriana

Vanliga tårtor istället för bröllopstårtor. Om du vill köp en ställning som du sedan säljer vidare.
    Gör mycket av maten själv eller med hjälp av er familj. Ha buffé istället för tallriksservering- där tjänar ni in på personal.
    Köp vin och sprit i Tyskland. Köp inte absolut utan typ rachminov, ingen känner skillnad ändå... osv

• valkyriana

Och där ingår naturligtvis att inte ha festen på en restaurang eller på ett slott...
    Köp begagnad klänning eller om du vågar - sy upp en kina klänning

• millanros

vi gör mycket av maten själva... hyr tårtställning på blocket (annonsen finns kvar och sök på jkpg tårtställning ) har köpt en buketthållare med oasis så ska göra buketten själv.. ber våra föräldrar fixa en del av maten.. Kopierar upp själva festprogram och vigselprogram. (inbjudningskorten gör jag med men de blev inte så billiga )
    Sen råka jag bli gravid (planerat men dåligt planerat ) så hittade en brudklänning för magen för 995:- jättefin skor köpte jag på tradera för 40kr +frakt

• Småland09

mmm, har hittat en klänning som jag är sugen på, den kostar 3200 (ny) så det tycker jag är rätt ok.
    Vet inte än vad som ingår på festlokalen så jag får ta ställning därefter hur det är med om vi kan köpa dricka i tyskland osv. kommer försöka hitta annan festlokal annars tror jag då vi vill kunna fixa eget sådant..
    Är lite pysslig (har gått kalligrafi-kurs t ex) och därför tror jag att det där med program o inbjudningar själv kan funka.. lite småkul tom
    Har en kompis som är jätteduktig sångare (musikalartist) som jag tänkt fråga om han vill sjunga..

har inte funderat så jättemkt på allt än iom att vi bestämde idag att vi nog ska gifta oss nästa sommar iaf.. så det är så mkt att tänka på.. iih

Svar på tråden vad kan sänka kostnaderna?