• Lady78

Ni som är mammor, behöver er hjälp! (långt)

Funderar på vem/vilka jag ska fråga att vara mina tärnor. Till saken hör att den ena av mina två närmaste vänner är gravid och kommer (om allt går som det ska) att ha en liten bebis på ca 2 månader på vårt bröllop. Nu är jag lite kluven om jag ska fråga henne att vara tärna eller inte. Jag är rädd att hon inte kan säga nej även om hon tycker att det blir för mycket att vara tärna och samtidigt ha en så liten. Hon har hittills varit jätteengagerad i planeringen och (innan hon visste att hon var gravid och utan att jag frågade) erbjudit sig att vara med mig hela bröllopsdagen, hos frisören etc, därför vet jag inte om hon tycker att hon kan "backa ur" allt om jag ber henne vara tärna. Kanske enklare om jag inte ber henne vara tärna? Jag tycker absolut inte att hon "backar ur" och har full förståelse för om hon inte känner att hon kan, barnet måste ju så klart komma i första hand. Bebisens pappa kommer att vara med på bröllopet men hon måste ju amma och så och mentalt gissar jag att det är rätt så krävande. Och hur provar man ut en klänning när man inte vet hur stor man är 2 mån efter förlossning? Någon som har barn som har erfarenhet? Ska lägga till att det är barn nr 2 så lite vet hon väl men alla barn är väl olika också, typ kolik och så?

• Svar på tråden Ni som är mammor, behöver er hjälp! (långt)
  • bröllop i juni

kan du inte bara förklara för henne hur du tänker, så får hon avgöra själv?
    säg att du vill ha henne med, men har all respekt för om hon känner att hon inte orkar?

• Livaa

Jag tycker du ska fråga! Bättre att fråga henne så att hon själv kan få säga nej än att låta bli- då kanske hon blir besviken över att inte bli tillfrågad. Med tanke på att hon engagerat sig så mycket och erbjudit sig att närvara hela dagen osv.

Jag tror att om det är andra barnet har man lite mer "vana" och kanske inte tycker det är lika jobbigt att vara utan barnet stundvis som man kan tycka om man är förstagångs-mamma.

Klänning kanske hon kan prova ut när det väl närmar sig? Eller satsa på en modell som fungerar om man är lite plufsig?

• MulleNuh

Jag skulle inte fråga henne! Tärnan "ska" ju vara med dig under hela dagen och det går ju inte om hon har en sån liten.

Säg till henne som du känner! Jag tror hon kommer förstå!

Och jag hade nog tackat nej om någon frågade mig om en sån stor sak om jag hade en nyfödd.

• Big Smile

Jag föreslår också att du pratar med henne. Så gjorde jag, min tärna fick barn i mitten av juli så deras son var 2 månader när vi gifte oss 27 september.

Hon blev jätteglad att få vara min tärna, och vi sa att om det blir strul med kolik eller annat så får vi väl "avboka" men vi satsar på att det inte blir det. Hennes man tog hand om sonen hela dagen. Det går ju alltid att pumpa ut mjölk så det räcker över dagen (så behöver hon inte amma).

Allt gick jättebra, så jag tycker absolut att du ska fråga henne och så får hon själv avgöra hur det känns.

Lycka till!

• Fru snart

Håller med föregående talare.
    Om det är hennes första barn så kan jag av egen erfarenhet säga att jag inte hade pallat.
    Min bebis är 3,5mån nu och allt var så mycket mer än man hade räknat med innan han kom. Det blev helt plötsligt kejsarsnitt och amningen fungerade inte osv... Nu behöver det ju inte bli så för henne, men prioriteringen ändras.
    Jag tror att hon kommer att ha fullt upp... men ge henne chansen att välja själv och kanske kan hon få bestämma sig "på riktigt" när bebisen kommit. Det är ju svårt att veta hur allt blir innan.

• Vi2iJuli

Fråga iaf.

Jag hade nog blivit lite stört om jag inte blivit tillfrågad iaf.

• Aleta

Måste bara säga att du verkligen är en omtänksam vän Lady78!
    Helt underbart att höra ditt inlägg, jag har läst mer än ett inlägg här på BT där den blivande bruden har betydligt mer själviska åsikter...

Som tvåbarnsmor så kan jag själv säga så här: Jag hade orkat om det verkligen var viktigt och ingen var sjuk osv.
    Prata med henne om du verkligen vill ha henne med. Säg att du i så fall vill att hon är med hela dagen och att du inte tar illa upp ifall hon känner att hon inte orkar och vill tacka nej.
    Det ska ju vara roligt för båda - annars är det inte roligt för någon.

• Lady78

Tack Aleta, kul att höra! Måste nog erkänna att jag är rätt ego när det gäller mycket annat avseende bröllopet, men när det gäller närmaste vännerna och en så liten person vill man ju ta hänsyn.

Tack alla andra för kloka ord!

• Lady78

Vill gärna ha kommentarer från fler mammor!

• anja1661

efter mitt andra barn hade jag absolut orkat vara tärna!!

jag tycker du borde fråga henne vad hon vill och tror sig orka. Och bebisen kan hin väl ha med under dagen eller?? det e väl bara i kyrkan som bebisen behöver vara hos sin pappa...de sover rätt mycket under den perioden så att följa med i bilen till frisör och liknande e nog inga problem!!

fråga henne om det är viktigt för dig att hn är din tärna!
    jag hade blivit jätteglad för frågan även om jag inte skulle orka.

det här med klänning för henne...jag har samma problem! min tärna (syrran) ska vara min tärna och hon har oxå en 2månaders då...jag sak beställa en kina klänning och vi tänkte sy en åt henne oxå...men hur *** syr man upp en när man inte vet måtten??
    vi kommer nog antingen höfta lite med måtten ( det e ju snörning i ryggen) eller ta en vanlig storlek typ medium som vi vet att hon kan ha!

• MilosMamma

Hade jag blivit tillfrågat om o vara tärna när jag var med barn hade jag sagt ja.

Jag vart skitstor som gravid, 110 kg o magen va asstor, vart akut snitt o sen inflamerat snitt efter det, men visst hade jag ställt upp som tärna, 2 mån e ju ändå en ganska lång tid.
    Om det är hennes andra barn har hon ju "vanan" inne o pumpar säkert ur, känner hon att det blir för mycket tackar hon ju nej när du frågar henne, jag tycler du ska fråga.

• MulleNuh

Ja detta håller jag med om också!

Stryk mitt tidigare svar!

MilosMamma skrev 2008-10-14 09:55:42 följande:
    Hade jag blivit tillfrågat om o vara tärna när jag var med barn hade jag sagt ja.Jag vart skitstor som gravid, 110 kg o magen va asstor, vart akut snitt o sen inflamerat snitt efter det, men visst hade jag ställt upp som tärna, 2 mån e ju ändå en ganska lång tid.Om det är hennes andra barn har hon ju "vanan" inne o pumpar säkert ur, känner hon att det blir för mycket tackar hon ju nej när du frågar henne, jag tycler du ska fråga.
  • 2time

Prata med henne, förklara att du gärna hade velat ha henne som tärna men att du förstår att det blir jobbigt för henne med en bebis. Beroende på hur mycket man går upp etc. så kanske man inte vill stå och visa sig för alla i en kyrka heller. Jag hade nog inte velat vara tärna med ett så litet barn. Min bästa kompis gifte sig när min son var 1½ månad och jag var vittne men det är ju en helt annan sak.

• Myrmor

Jag hade blivit jätteglad om jag blivit tillfrågad, och trots att det var mitt första barn som föddes för ett halvår sedan var jag i full gång och pumpade ur när det behövdes hon var två månader. Förklara för henne att hon absolut inte ska känna något tvång, hon kanske kan/vill vara med delar av dagen, och det är ju också värt mycket, eller hur?. Kör på två tärnor !! Då känner hon sig lite mindre pressad, och du kan slappna av i vetskapen om att minst en, troligen två av dina närmaste finns med dig under dagen!

• hummle

Jag har själv 3 barn o man vet ju aldrig hur något blir oavsett graviditet lr något annat för den delen heller.

Som majoriteten här inne skriver så hade jag frågat och förklarat. Tala om vad du förväntar dej osv D hjälper mkt att veta vad nån annan förväntar sej. Tärnor måste ju inte göra si lr så, hon e ju där för din skull...

• kiane

Jag var i samma sits som dig. Mitt självklara val av tärna är min storasyster och jag funderade också fram och tillbaka hurvida hon skulle "orka" vara brudtärna med en bebis på några månader. Jag frågade henne rakt ut bara och sa att jag inte blir besviken ifall hon känner att hon inte vill, dels pg a bebisen och även ifall hon inte hinner gå ner alla gravidkilon(hon sa att hon inte vill rulla fram i kyrkan, för mig hade det kvittat ifall hon vägde 50 kg eller 150). Hon tänkte över saker ett tag och sen tackade hon nej och jag tar inte alls illa upp. Men det är så olika från person till person, jag har själv en bebis på 3 månader hemma och jag hade inte tvekat att ställa upp som tärna ifall någon frågade mig.. men då hör det till saken att jag inte ammar och är inte lika "låst" som de som ammar..

Svar på tråden Ni som är mammor, behöver er hjälp! (långt)