Jag har varit i Rio, Natal och Búzios.
Jag älskar Brasilien, men man måste tänka på att de har stor fattigdom där och väldigt stora kontraster mellan rika och fattiga. Om någon säger åt en att inte gå på vissa ställen för att man kan bli rånad, så gör inte det, de menar allvar.
Just den här skillnaden mellan rika och fattiga gör att jag skulle rekommendera att välja bort all-inclusive. Det sticker i ögonen på folk och ofta så sitter man på ett inhägnat område med vakter runt. Dessutom kommer inte ens pengar till nytta för den fattiga befolkningen alls utan hamnar i de rikas fickor.
Ett tips, som på många andra ställen finns det strandförsäljare, jag brukar försöka handla av kvinnor för de kan ofta ha det extra tufft. På stranden brukar de sälja jättegod mat, crèpes och små grillspett. På många restauranger kan det dessutom vara så att varje portion är för två personer, fråga när ni tittar på menyn, då är det väldigt billigt.
Med all-inclusive så missar man ju att ta del av landet också. Då kan man åka till vilken strand som helst. De människor jag har träffat har varit jättetrevliga. Jag har åkt lokalbuss utan att kunna språket och folk hjälper gärna till. (Men se upp för fickjuvar, i alla fall i Rio.)
Passa på att se en capoeiraföreställning, så häftigt! Om man går upp tidigt på morgonen så brukar de träna på stranden i Natal.