• Småland09

Enkel men stilren blombukett

Funderar på det här med brudbuketten, jag vill helst ha något väldigt enkelt, typ långstjälkade vita rosor med kanske bara någon kvist murgröna eller något liknande grönt i.. kanske några pärlor i rosorna..
    Känns som om det inte borde vara så svårt att göra denna buketten själv.. eller vad tror ni?

Har någon här gjort sin egna brudbukett? Har ni bilder??

• Svar på tråden Enkel men stilren blombukett
  • BrudSeptember2008

Precis en sån bukett gjorde jag!:)
    Super enkelt. Vita långstjälkade rosor, och murgröna som hängde ner. Men har ingen bild tyvärr...

• Nueddax

Florist gör min, vita rosor å lite svart/blåa bär i. Där mellan slingrar sig murgröna..... Priset ligger på 500:-, lägger in bild nästa helg efter bröllopet...:)

Småland09 skrev 2008-10-16 19:51:03 följande:
    Funderar på det här med brudbuketten, jag vill helst ha något väldigt enkelt, typ långstjälkade vita rosor med kanske bara någon kvist murgröna eller något liknande grönt i.. kanske några pärlor i rosorna.. Känns som om det inte borde vara så svårt att göra denna buketten själv.. eller vad tror ni?Har någon här gjort sin egna brudbukett? Har ni bilder??
  • passionsblomman

Om du inte är någosånär van att binda buketter själv skulle jag avråda dig från att stå dagen innan bröllopet med den uppgiften. Men jag har insett att det är många som tycker det är världens lättaste.

Utan att vara för elak måste jag bara inflika att en del av de uppenbart självbundna(eller ihopbuntade) buketternamen ser, är med floristögon sett inte alls så underbara, utan ganska bedrövliga. Men är bruden själv nöjd, spelar ju detta i slutänden ingen roll.

Prisskillnaden blir iallafall inte mer än ett par hundra, för arbetskostnaden på en sådan bukett är inte stor, och blomor av god kvalité måste du ju ändå köpa.

• BrudSeptember2008

Skulle tro att dom flesta som gör sina buketter själva inte har någon florist i släkten heller för då hade dom säkert bett dem om hjälp med buketten, så då är det ju ingen som ser det alls!;)

Tycket inte alls att man ska vara rädd för att prova binda sin brudbukett, om man har rimliga krav. Man kan ju träna på det några gånger, eller gå en kurs. Kanske har man ett intresse för blommor som sträcker sej längre än endast bröllopsdagen.

• passionsblomman
    BrudSeptember2008 skrev 2008-10-16 21:36:32 följande:
    Skulle tro att dom flesta som gör sina buketter själva inte har någon florist i släkten heller för då hade dom säkert bett dem om hjälp med buketten, så då är det ju ingen som ser det alls!;)Tycket inte alls att man ska vara rädd för att prova binda sin brudbukett, om man har rimliga krav. Man kan ju träna på det några gånger, eller gå en kurs. Kanske har man ett intresse för blommor som sträcker sej längre än endast bröllopsdagen.
    Det är alldeles sant och gå en kurs brukar ju vara jätteroligt. Jag håller sådana själv, och det är helt underbart att så många är intresserade av blommor och att dekorera. Det menar jag verkligen. Det är bara att jag tycker man behöver någon vana att hantera det hela, så man inte blir helt uppstressad när man väl står där och det kanske inte känns så enkelt, med tidsbrist och allt.

Ibland har folk kommit på just för att de gått kurs, att de nog avstår från att fixa själva just den buketten( jag kommer inte att stå och göra min egen, trots att jag är "proffs")

Om folk gör av intresse är de ju roligare också än om det bara är för att "det inte är så noga och varför slänga pengar på det" som också förekommer rätt frekvent i trådarna. Är väl lite yrkesstolt, och vill gärna tro att mina kunskaper är värdefulla..
  • Småland09

Min m2b kläckte nyss ur sig att en av dem som vi vill bjuda in till bröllopet är utbildad florist!!! man kanske skulle fjäska lite för henne

• passionsblomman
    Småland09 skrev 2008-10-16 22:48:14 följande:
    Min m2b kläckte nyss ur sig att en av dem som vi vill bjuda in till bröllopet är utbildad florist!!! man kanske skulle fjäska lite för henne
    Det tycker jag är en strålande idé! Hur många kompisars buketter tror du inte man gjort1 det är jättekul när någon fågar tycker jag.
Svar på tråden Enkel men stilren blombukett