• aguila86

Efternamn

Hur har ni gjort med efternamn? Jag vill att vi ska ha samma efternamn men ingen av oss vill byta. Han heter Johansson och det tycker jag är så vanligt, mitt är spanskt och ovanligt. Var det självklart för er att ta mannens namn?

• Svar på tråden Efternamn
  • didis

Vi behåller våra namn, ingen av oss kan tänka sig att byta. Mitt namn är ju JAG så att säga (och dessutom är jag egenföretagare och det är under mitt "flicknamn" folk känner mig).

Våra barn har dubbelnamn men nu vill dottern heta som jag och sonen som pappa och inte mig emot. Vi blir ju inte mindre familj för att vi heter olika eller älskar varandra mindre för det.

• EmMa09

För mig är det självklart att vi ska ha samma namn, och nu råkar det bli hans eftersom ska jag heter olsson i efternamn. Fast jag tycker inte det spelar någon roll vems det är, eller om man gör ett eget efternamn! Lycka till!

• Villnu

Jag vill nog ha kvar mitt... men samtidigt har jag nog inte bestämt riktigt än. Kanske tar min m2b efternamn som mellan namn... kanske.

• aguila86

Ja att ta mannens namn som mellannamn är ju jättebra, bara det att jag redan har så långt efternamn. Lind del Aguila, tror det skulle bli väääldigt långt med ett till =)

• Villnu

Ja det blir det nog :) men ett mellan namn tror jag inte att man behöver skriva med om man skriver under å såna saker. Men det är svårt att bestämma sig faktiskt.

• socker86

Jag kommer behålla mitt flicknamn som mellannamn eftersom det är både ovanligt och bara 2 av mina tre systrar har det i hela yngre generationen. Därav att jag vill behålla det, i övrigt kommer jag ta min blivnades efternamn som, ja efternamn...

• nena85

Min fästman tar mitt namn,
    Han heter Karlsson och jag heter von Wolcker.
    Så det hade varit lite som att byta ner sig.
    Men han tycker bara det skall bli roligt att bli "adel"

• jojoånick09

ja du det har jag och min sambo tampats med i flera månader... vi hade tänkt ta ett släktnamn på hans sida då det är väldigt fint men eftersom det är bestämda regler i prv så förstod vi mkt snabbt att det inte gick...min sambo heter ett hel vanligt svensson namn Larsson... och mitt namn är ganska ovanligt men han har bestämt sig han vill inte bära det..och jag vet inte varför..
    så är det så att ingen vill bära min morfars efternamn vidare och därför har vi bestämt att jag tar det och så tar min sambo det därefter...
    svårt det där med efternamn... tycker också man skall heta likadant när man heter dubbelnamn klingar det inte riktigt i mina öron...

Svar på tråden Efternamn