• Marcela

Måste det kosta?

Jag och min sambo vill gifta oss. Och det är rätt snart vi vill att det ska äga rum. Men nu är det så att vi inte har så mycket pengar. Så jag undrar måste det kosta en förmögenhet att gifta sig. Är det någon som gift sig i kyrkan,men haft en enkel och mindre fest efter åt som inte kostar så mycket. Hur gick ni i så fall till väga? tacksam för svar!

• Svar på tråden Måste det kosta?
  • anja1661

klart det inte måste kosta skjortan!
    kyrkan e ju gratis och lite fika i församlingsrummet kan ju inte bli så dyrt.

vet inte riktigt hur man går till väga då vi itne ska ha ett sådant bröllop.

lycka till!

• didis

Vad är en förmögenhet för er, dvs hur mycket pengar vill ni lägga på bröllopet?

Hur många gäster?

Vi hade 40-årsfest för maken, ca 75-80 pers med fri dricka etc och det kostade 27.000 (inga kläder inräknade). Det blir inte mycket sett per person.

Men bjuder ni hem föräldrar o syskon hem till er på hemlagad mat och lite vin blir kostnaden förståss ännu lägre. Så allt handlar om vilken typ av bröllop ni vill ha.

• shakynose

Nej, klart det inte måste bli jättedyrt! En kompis till mig gifte sig i en liten kyrka i byn där de har sommarstuga och efteråt så bjöd de på hemlagad buffé på gården. Vi lekte lekar och dansade till stereon och mot slutet drog de fram en grill och fixade varmkorv till vickning. Det var superkul!

• MajsanB

Ett bröllop behöver inte alls vara dyrt. Det som kostar är mat och sprit men ni kan ha ett kuvert bröllop. Då får varje gäst betala för sin egna mat också...

• Mirri

Klart man kan komma undan utan att betala en förmögenhet! Här kommer mina bästa tips:
    1. Spara in genom att be vänner fota. Vi bad alla skicka sina bilder till oss och har fått in fantastiska bilder. Många fler och mycket finare än om vi bett en fotograf att göra det.
    2. Be någon göra smink och hår om ni känner folk som kan sånt istället för att hyra in professionella.
    3. Gör mycket av maten själva eller be vänner och familj om hjälp.
    4. Be någon sköta musiken men spela på vanlig stereo med cd-växlare och skivor med musik som ni gillar.
    5. Ta ut en kuvertavgift som MajsanB föreslog eller ha betalbar om ni vill ha alkohol.
    6. Vi hade knappt någon och sparade mycket på det. Det vin vi hade till maten köptes i Tyskland.
    7. Sök efter kläder på tex tradera eller här på bt. Ofta kan man hitta fint och billigt (kolla dock upp försäljaren så du inte riskerar att bli lurad)Kolla kina-trådarna här för tips om att beställa billiga märkeskopior från Kina.
    8. Vilken lokal ni väljer spelar ju också roll. Det finns jätte fina hembygdsgårdar och liknande lokaler där det inte är så mycket i hyra eller ännu bättre om man kan vara hemma och inte betala något alls. Kyrkorna har ju församlingshem ofta som inte brukar vara så dyra att hyra, men då är det inte säkert ni får ha alkohol.

Lycka till! Hoppas ni får det riktigt fint!

Svar på tråden Måste det kosta?