• anna 72

gifta sig innan man åker utomlands??

Hej !
    Bara undrar hur fungerar det om man gifter sig samma dag som man åker utomlands...med namnändringar och sådant...det "gamla"namnet står ju i passet mm...

• Svar på tråden gifta sig innan man åker utomlands??
  • Fru G-lund

Ska du åka samma dag eller dagarna efter bröllopet ska du beställa flygbiljetter / resan i ditt "gamla namn".
    Det måste vara samma namn på pass och biljetten annars får du inte åka med!

• PennyJenny

Och det går inte att få ett nytt pass så fort. Det tar minst en vecka från att pappren skickats in av vigeselförrättaren till Skattemyndigheten till att namnändringen har gått igenom. Och sedan tar det ytterligare en vecka innan passet är klart. Minst. Vanligaste rekommendationerna är att man inte bokar resor i sitt nya namn fören tidigast 1 månad efter bröllopet och kanske 1,5 till 2 månader om man gifter sig i semestertider då handläggningen kan vara längre på både Skattemyndigheten och passexpeditionerna.

• anna 72

ok... vi har redan bokat resa och tänkte ev att vi skulle gifta oss på morgonen innan vi åker...sen är vi borta i 3 veckor..(kan ju bli våran bröllopsresa...)vi har ju redan de gamla namnet på pass och biljetterna men det är kanske ingen fara för det tar så lång tid iallafal innan det blir registrerat...

• PennyJenny

Ja, dessutom så har de ingen direktkoll på flyget mot folkbokföringen, så även om du skulle rest någon vecka senare och registeringen gått igenom så hade det inte varit något problem.

• NyårPåIsland

Vi gifter oss på Arlande strax innan vi kliver på planet så jag har bokat min resa i mitt nuvarande namn. Lite trist, kanske, men det finns ju inget annat sätt. Vi blir borta bara några dagar, över nyår dessutom, så jag antar att mitt nya namn inte ens gått igenom när vi kommer hem igen.

Vart ska ni åka? 3 veckor låter underbart... När?

• anna 72

Vi ska åka till thailand och va där i 3 veckor.ska bli jättegott.. Vet du om det bara är vigsel vissa tider?? Vi åker nämnligen på morgonen så vi skulle behöva vigas vid 7 tiden redan??

• NyårPåIsland

Ring Anders Berglund, prästen på Arlanda. Han var otroligt trevlig och tillmötesgående, så är det bara möjligt viger han säkert er om det så blir mitt i natten *L*

Hur bor ni natten innan? Kanske ni kan vigas sent kvällen före...

Svar på tråden gifta sig innan man åker utomlands??