• Liviaa

Hur länge ska man vänta? knakar i förhållandet

Hur länge ska man måsta vänta på lite bekräftelse från pojkvännen!? Ingen av oss har friat men efter flera års förlovande har vi pratat lite om bröllop. Och i somras så kom vi fram till vad vi båda två var skulle vilja ha för sorts bröllop. Glad i hågen så började jag planera, fantisera och drömma om detta bröllop. Dock ville jag att sambon skulle va lite mer aktiv i planerandet, jag lämnade mina drömmar och bad honom om han ville detta så fick han göra nåt. Och ingenting har hänt ... Jag känner mig dumpad, nobbad, som ett fån och jag har förklarat detta för honom och vill fortfarande ha ett bevis, om det inte var det jag planerade iaf någonting! men det känns som att hela min framtid bara försvunnit! Hur länge ska man måsta vänta!!?

• Svar på tråden Hur länge ska man vänta? knakar i förhållandet
  • wiii

ja du, det är ju något om ingen här på forumet kan svara på, bara pojkvännen.
    men om det knakar i förhållandet så kanske ni borde vänta med bröllop istället?
    att skynda bort från problem är aldrig en bra grej, stanna hellre upp och lös saker istället!

• framtidensbrud

Kan du inte prata med honom och fråga om det är något han verkligen vill gifta sig. Och isf fråga hur han skulle vilja ha det.

• Nancy Drew

Hur länge du ska vänta kan bara du själv svara på.
    Det viktigaste i er situation är att prata om saken, om ni inte redan gjort det. Han kanske visst vill gifta er, men när du tänkte dig inom det närmsta året kanske han tänkte sig om fem år? Berätta för honom vad du vill och hur du känner. Kanske kommer ni fram till en kompromiss?

• Småland09

Min sambo är inte jätteinvolverad heller, har bett honom ta hand om sina egna kläder, han vill bleka tänderna (snusare) till bröllopet och så ska han snoka på bröllopsresa.. Han skulle inte involvera sig mer om vi så väntade tio år, jag känner honom, vet att all planering betyder så mkt för honom som för mig, så jag tar på mig det mesta av planeringen, med hjälp av min syster som är min projektledare
    Din sambo kanske bara inte är så intresserad som dig av allt planerande? Min syster gifte sig för 10 år sedan o hennes man var precis lika ointresserad som min m2b..
    Som hon säger "bröllop är ofta mer en tjejgrej"..

Men känner du att du lider av det så känns det ju som att det är bättre ni tar itu med det innan ni gifter er, eller hur?
    Prata med honom!!
    *kramar om*

• Tooticki

Jag är inte säker på att jag förstår, är det så att det knakar i förhållandet och ni försöker fixa det genom att gifta er eller är det hans oengagemeng i giftermålet som gör att det knakar i fogarna?

Om det är alternativ nummer ett: vänta med giftermål, fundera över vad ni vill med era liv både individuellt och gemensamt. Ta kontakt med en terapeut som kan hjälpa er på traven.

Om det är alternativ nummer två: din pojkvän kanske blir överväldigad av ditt engagemang och inte vågar säga att han helst vill gifta sig i jeans på rådhuset? Prata med honom om hur HAN vill att bröllopet ska vara, ofta anser kvinnan sig ha rätt att bestämma och dona medans mannen har mer eller mindre en biroll i sammanhanget, då kan man förstå att de inte vill engagera sig!

• Sebastiána

En del män inser inte heller att man måste vara ute i god tid ibland, tex för att kunna spara ihop tillräckligt med pengar eller få just den kyrka eller festlokal som man vill ha. Han tycker kanske att det är för tidigt att bröllopsplanera redan?

En del, både män och kvinnor, fattar inte förrän en månad innan bröllopet att "hoppsan" man kanske skulle ha bokat en loka...

• Sebastiána

Men som andra sagt. Om förhållandet knakade i fogarna redan innan ni började prata om bröllop så ska ni inte gifta er nu - men jag gissar att det är så att förhållandet börjat knaka efter att du börjat planera.

Själv har jag jättemånga ideér på hur bröllopet skulle kunna vara, men att detaljplanera och fixa med bokningar osv klarar jag bara inte av. Jag blir matt bara av tanken!

Svar på tråden Hur länge ska man vänta? knakar i förhållandet