• bjurling

Kostnad för kyrkan??

Någon som vet vad de kostar att gifta sig i en kyrka man ej är skriven i?

• Svar på tråden Kostnad för kyrkan??
  • anja1661

ingenting sålänge nån av er är med i svenska kyrkan.

• Kjell Präst

Som sagt- att gifta sig i kyrkan -vilken kyrka som helst - är gratis om någon i brudparet är medlem i Svenska kyrkan.

• Ankan80

Det är om du väljer en annan präst än den som församlingen väljer åt dig du ev. får lägga ut för hans/hennes omkostnader.

• Kjell Präst
    Ankan80 skrev 2008-10-21 19:33:33 följande:
    Det är om du väljer en annan präst än den som församlingen väljer åt dig du ev. får lägga ut för hans/hennes omkostnader.
    Däremot ska man inte ge prästen lön, vi präster har inte rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar.
  • Tellalin

Men vad kostar det om ingen av oss är medlem i Svenska kyrkan?

• En till präst
    Tellalin skrev 2008-11-20 19:13:18 följande:
    Men vad kostar det om ingen av oss är medlem i Svenska kyrkan?
    Nyfiken fråga: Varför vill ni gifta er i en kyrka ni inte är med i?
  • Tellalin

En till präst skrev 2008-11-20 19:53:59 följande:

Nyfiken fråga: Varför vill ni gifta er i en kyrka ni inte är med i?
    Vi är med i frikyrkliga samfund, men skulle önska att ha vigseln i en svensk kyrka. Funderar då på hur detta fungerar kostnadsmässigt, därav min fråga.
  • ElinPierre

Men jag trodde att det kostade pengar om man ville gifta sig i en kyrka man inte "hör till"...
    Är det nytt att det är gratis eller har det alltid varit det? Var alltså helt övertygad om det innan.... ?

• Kjell Präst
    ElinPierre skrev 2008-11-20 20:02:18 följande:
    Men jag trodde att det kostade pengar om man ville gifta sig i en kyrka man inte "hör till"...Är det nytt att det är gratis eller har det alltid varit det? Var alltså helt övertygad om det innan.... ?
    Vet inte hur nytt det är, men så är det i alla fall
  • En till präst
    Tellalin skrev 2008-11-20 20:01:52 följande:
    En till präst skrev 2008-11-20 19:53:59 följande:
    Vi är med i frikyrkliga samfund, men skulle önska att ha vigseln i en svensk kyrka. Funderar då på hur detta fungerar kostnadsmässigt, därav min fråga.
    Ska det i så fall vara en svenskkyrklig vigsel, eller en vigsel med egen pastor i "hyrd" kyrkolokal?

I så fall är det stora lokala skillnader. På sina håll hyrs inte kyrkan ut till icke-svenskkyrkliga förrättningar, på sina hålla hyrs de ut mot självkostadspris (som ju kan bli några tusen, eftersom det handlar om både lokalhyra, musiker och vaktmästare) och på sina håll finns ekumeniska överenskommelser mellan kyrkorna som gör att man får "låna" kyran utan avgift.

Här måste ni kolla med just er SvK-församling, för det handlar mycket om hur ekumeniken ser ut på plats.
  • Burre Präst

Jag tror det var 2000 det infördes en nationell clearing av vigslar, dvs att förrättningsförsamlingen skickar räkning till den församlingen man är skriven i.

Det gäller för övrigt för dop och begravningar också.

Om ingen i brudparet tillhör Svenska Kyrkan (fast i en del frikyrkor är många dubbelanslutna) så får man betala enligt en taxa som finns i det flesta församlingar. Jag vet inte vad det kan kosta, men jag gissar att det handlar om 5-10.000 för kyrka, vaktmästare, präst och musiker.

• Tellalin

En till präst skrev 2008-11-20 20:08:05 följande:

Ska det i så fall vara en svenskkyrklig vigsel, eller en vigsel med egen pastor i "hyrd" kyrkolokal?I så fall är det stora lokala skillnader. På sina håll hyrs inte kyrkan ut till icke-svenskkyrkliga förrättningar, på sina hålla hyrs de ut mot självkostadspris (som ju kan bli några tusen, eftersom det handlar om både lokalhyra, musiker och vaktmästare) och på sina håll finns ekumeniska överenskommelser mellan kyrkorna som gör att man får "låna" kyran utan avgift.Här måste ni kolla med just er SvK-församling, för det handlar mycket om hur ekumeniken ser ut på plats.
    Tack så mycket!
    Nu redde du ut ett antal frågetecken.
    personligen kan jag tänka mig en svensk-kyrkligceremoni, men min tilltänkte har lite svårare med den liturgin. Vi har inte diskuterat detta ännu. Har inte kommit så långt i planeringen ännu.
Svar på tråden Kostnad för kyrkan??