• guldlockm

När och hur fick din tärna veta?

Hejsan

Jag ska ha två tärnor men har inte avslöjat för dem att jag har valt ut dem. Jag skulle vilja berätta det på något speciellt sätt och därför kastar jag ut frågan till er för att få höra hur ni berättade för er blivande tärna/tärnor att de är utvalda.

• Svar på tråden När och hur fick din tärna veta?
  • Silla69

har med hållt det hemligt o ska säga det över middag eller liknande.
    Tråkigt att få det på telefon eller liknande.

• Nalle Puh 40

Eftersom min syster ska vara tärna så berättade vi det för henne en gång när hon var hos oss och sov över, hon fick veta det före våra föräldrar och sen har vi berättat det för våra värdpar, inga andra vet...

• J D

Via sms när jag smsade min syrra att vi förlovat oss. Har ej frågat mina bröder än men det tar jag på jul tror jag. De är ju mina syskon så det är chill- de är ju självskrivna liksom. Min fästman frågade sin syrra om att vara bestman när de satt och pratade generellt.

• guldlockm

Ja, jag förstår att det är annorlunda med syskon, de är på något sätt självskrivna, men jag har ingen syrra så det blir två vänner och det känns kul att göra något speciellt.

Jag googlade runt på lite tips och hittade ett kit man kunde göra/köpa till sin tärna, men grejor som hon behöver under dagen (typ servetter, nagellack, extra smink, huvudverkstabletter etc) och så kunde man ge detta och i samband "fråga om lov"? Vad tycker ni?

• Noxire

Jag/vi skall ha min dotter som tärna, hade jag/vi tänkt, men hon vet inget än (hoppas att hon vill). Vi skall tala om det antingen på jul eller till nyår, det beror på när hon är hos oss.

• Vill nu

Hade skvallrat via sms att vi skulle gifta oss, och sen ringde jag och frågade! Vi bor i varsin landsända, så det var det lättaste sättet! Både hon och jag var så rörda att vi grät!

• Lajsan

Det bästa är väl om man har möjlighet att ta det öga för öga så man får se reaktioner och så. Jag hade tänkt ha 2 tärnor men den ena tackade nej, hade inte ens kunnat föreställa mej ett nej innan.

• guldlockm

Lajsan, varför tackade hon nej?

• J D
    guldlockm skrev 2008-10-21 20:09:23 följande:
    Ja, jag förstår att det är annorlunda med syskon, de är på något sätt självskrivna, men jag har ingen syrra så det blir två vänner och det känns kul att göra något speciellt. Jag googlade runt på lite tips och hittade ett kit man kunde göra/köpa till sin tärna, men grejor som hon behöver under dagen (typ servetter, nagellack, extra smink, huvudverkstabletter etc) och så kunde man ge detta och i samband "fråga om lov"? Vad tycker ni?
    Ah, jag har ju bara en syrra också men jag har två bröder och tycker att de är lika självskrivna.

Tycker det låter som en bra idé hursomhelst! Vi hade tänkt att berätta för alla inblandade på en middag men vi blev för otåliga .
  • Lajsan
    guldlockm skrev 2008-10-21 20:31:53 följande:
    Lajsan, varför tackade hon nej?
    skyllde på att hon inte gillar att vara i centrum typ, men sen höll hon ett tal ihop med 2 till på bröllopet-något jag inte kan förstå men men...
  • EmMa09

jag frågade samtidigt som jag berättade att vi skulle gifta oss, och jag HAR en syster, men hon kommer inte att vara tärna, tar mina närmsta vänner istället!

• brud i mars 2009

Jag gav mina tärnor ett påskägg i påskas, de är godisråttor, i ägget låg det ett halsband med en stjärna som smycke (hundsmycke egentligen, billigt att gravera på)där det stod: Du är en stjärna, vill du bli min tärna?

• Lajsan

brud i mars 2009 skrev 2008-10-21 21:48:23 följande:

Jag gav mina tärnor ett påskägg i påskas, de är godisråttor, i ägget låg det ett halsband med en stjärna som smycke (hundsmycke egentligen, billigt att gravera på)där det stod: Du är en stjärna, vill du bli min tärna?
    Det var en fin tanke!
  • Silla69

Jätte fint gjort, jag kan tycka att vill man ha en tärna som ska betdyda så mycket för en på bröllopet så kan man fråga på ett speciellt sätt med.
    Läser så mycket att "jag är ledsen på min tärna" men gjorde dom något särsklit till henne när dom frågade!
    Så det du gjorde var verkligen fint.

brud i mars 2009 skrev 2008-10-21 21:48:23 följande:

• zeddy

Mina två systrar kommer att vara mina tärnor, de var självklara!
    Jag frågade de bara rätt upp och ner och i alla fall den ena (äldre) blev mycket rörd och fick tårar i ögonen

Nu när planeringen är i full gång så hjälper de till så otroligt mycket, speciellt den äldre systern. Och vi har kommit så mycket närmre denna tid! Känns så otroligt bra! Den enda tråkiga är att hon bor i norra sverige och jag i Sörmland, så vi ses inte så ofta..

• Höstbrud-07

Jag blir lite förvånad när många verkar räkna med att de som tillfrågas ska göra det utan tvekan. För mig var det en fråga, dvs där jag räknade med att kunna få både ja och nej, inte som att jag valt ut en person och sen bara meddelade henne mitt val, ungefär.
    Det kan ju finnas många anledningar till att man inte vill ta på sig en formell uppgift på någons bröllop, alltifrån detta med möhippa, geografiska avstånd, graviditet/amning, gillar inte att stå i centrum osv.

däremot blir man så klart jätteglad när den som tillfrågas känner sig hedrad och glatt tackar ja.

• Fenixx

jag hade nog också blivit lite paff om min tilltänkta tärna hade tackat nej. toastmaster/madame kan jag köpa mer då det är så mycket att hålla reda på och tar mer tid osv.

min tärna är min äldsta vän, var självklar. jag bara frågade henne över msn(hon bor i oslo så vi ses sällan nu förtiden), hon blev jätteglad och ser verkligen fram emot detta. känns jätteskoj.

• zeddy

jag kan hålla med Höstbrud-07, att det inte är självklart att man tackar ja. Och också det Fenixx säger, jag frågade en som vi ville ha som toastmaster, men han tackade nej. Just på grund av brist på tid osv. Och det förstår jag helt och hållet! Det är ett stort jobb!

Svar på tråden När och hur fick din tärna veta?