• 27juni2009

löftena?

Vad har ni tänkt ha för löften? har ni kollat hur er präst ställer sig till egen komponerade löften?
    Vi såg ett jätte fint löfte förra veckan o nu hoppas vi få använda något liknande, men justerat för OSS.
    Men vi får inte veta förän i april vilken präst som skall viga oss, så därför vill jag höra allmänt hur ni andra blivit bemötta vid sådana önskemål

• Svar på tråden löftena?
  • En till präst

Enligt kyrkohandboken finns egenskrivna löften som ett alternativ, så det kan ingen präst motsätta sig.

Däremot får inte såna löften se ut hur som helst, de ska innehålla ett uttryck för parets ömsesidiga vilja att älska varandra och vara trogna tills döden skiljer dem åt.

Min egen erfarenhet av egenskrivna löften är att de brukar bli väldigt långa, eftersom många par inte bara skriver ett löfte utan också en slags "kärleksförklaring" där de beskriver hur de träffades, hur de känner sig, hur vacker den andra är etc.

Inget fel med det, men det är inte själva löftet utan något annat. Vill man ha ett långt löfte behöver man i regel en fusklapp.

• 27juni2009

a tack va bra
    Ska tänka på längden för med fusklapp känns inte som att det blir äkta Vill att det är ord som skall sitta i ryggmärgen på oss båda både på den stora dagen men även i framtiden som en påminnelse om varför vi gifte oss
    Har en text som betyder mycket för oss o den vill vi nog ändra lite för att passa som löfte

• En till präst

27juni2009:

Vad bra, då vet ni ju hur ni vill ha det! Jobba då bara på att få till en så kort variant som möjligt, med ett språk som känns naturligt för er båda där ni får med att ni vill älska varandra och vara trogna tills döden skiljer er åt.

Många par får hjärnsläpp även om de valt kyrkohandbokens 20-ords-variant, och då kan ju prästen lite diskret peka i boken. Har ni valt egenskrivna löften och får hjärnsläpp kan inte er präst hjälpa er, så då är den lilla lappen bra att ha.
    Och får ni inget hjärnsläpp så sitter ju inte lappen i vägen i fickan.

20-ordsvarianten lyder:

NN jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig,
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt.

• pallesj

Vi skrev om de vanliga lite så de var lite enklare och inte lika strikta eller vad man säger Kollade klart med prästen först och han godkände de

Svar på tråden löftena?