Barn som marskalk/bestman?
Kan man ha ett barn som marskalk/bestman? Har Ni varit med om det?
Kan man ha ett barn som marskalk/bestman? Har Ni varit med om det?
Det är _väldigt_ vanligt att folk har sina egna barn som marskalkar.
Det fungerar utmärkt om barnet är så stort att han kan ta hand om sig själv och ringen. Fungerar mindre bra med barn som är för små för uppgiften och klättrar runt på altaringen istället.
Ja det är ju svårt! Har tänkt ha med min son på något sätt. Han kommer vara 4,5 år när vi gifter oss.. Dottern är bara 14 månader så hon kan nog inte ta hand om min ring.
Hur gamla har barnen varit som får den uppgiften??
En till präst skrev 2008-10-27 13:46:12 följande:
Jag har varit med om att föräldrar tänkt sig att pyttesmå barn ska vara brudnäbbar/ringbärare etc. Det fungerar ALDRIG som föräldrarna har tänkt sig.
Jag tror barn bör vara 5-6 år innan man förväntar sig att de på egen hand ska göra något "planerat" som man övat på i förväg.
Däremot kan mindre barn såklart vara näbb eller i största allmänhet mingla omkring uppe i koret kring brudparet.
Jag tycker dock man som förälder ska ta ställning till i förväg hur man vill att de 25-30 minuterna som en vigsel tar ska vara.
Alltför många par jag har vigt har haft en vacker idé om att små barn ska gå framför dem och se söta ut och sen stå bredvid och fortsättningsvis se söta ut.
Sen brölar orgeln och en massa människor tittar och barn blir rädda eller hysteriskt uppspelta och springer runt, klättrar på altarringen och föräldrarna.
Om det är ok för en som par att vigseln blir sådan - fine.
Vill man ha det annorlunda bör man utse en vuxen per barn som har ansvar för resp barn och är med dem framme i koret.
Min fråga gällde en tolvåring, så det lär gå bra då. =)
En tolvåring är det absolut inga problem med, och han lär uppskatta att få göra det. Kul!
Kanske inte skulle ha använt mig av benämningen barn, utan ungdom. ;)
En till präst skrev 2008-10-27 14:29:01 följande: