• lillapuh

förlovning, bröllop, barn...

Är det bara killar oftast som är mer återhållsamma med barn, giftemål och sånt? Jag har velat förlova mig länge, skulle vilja gifta mig typ nästa sommar samt skaffa barn så småning om, eller genast :) Jag är 24 och han 26 och vi har snart varit tillsammans 9 år, men han tycker vi ska vänta ännu... Vi har båda fast arbete och ägen lägenhet.
    Jag vet att han vill vara med mig resten av livet och vi har diskuterat det några gånger samt att vi ska gifta oss, men känns som det är långt i framtiden :( Har dock kommit över ens att förlova oss nu kring nyår och det är jag ju glad för :)
    Men varför är det så att ena parten vill mer än andra och varför oftast mannen som är mer "bromsande"? Fler i samma situation?

• Svar på tråden förlovning, bröllop, barn...
  • EmMa09

Vi är inte alls i samma situation, bröllop och barn har min sambo föreslagit, och tjatat på i flera år! Så nu får han som han vill, vi gifter oss nästa år, så kommer det kanske barn efter det...

• lillapuh

Oj lyckos dig! :) Är han äldre än dig? I de fall jag hört om att de e killen som vill, har han oftast varit flera år äldre än tjejen ;)

• älskarlivet

min sambo är ett år äldre än jag, och vi är helt på samma nivå när det gäller bröllop och barn.. Vi förlovade oss för lite mer än en månad sen, gifter oss till sommaren, och startar babyverkstaden då också..

• lillapuh

Grattis får man väl säga då! ;)

• DanKat

Vi har hela tiden haft samma inställning till när vi vill gifta oss (har inte direkt pratat om exakt när vi önskar få barn, det är ändå inte aktuellt innan bröllopet), men jag har hört många här på BT som har samma problem som dig! Så du är inte ensam!

• lillapuh

Det låter ju bra! Jag kunde tänka mig att skaffa barn innan bröllop.. :) btw :P

• aikidoaasa

Det har jag också märkt att det är oftast mannen som är bromsklossen... kvinnan vill "alltid" allt det tidigare i åldrarna... gissa då orsaken till varför många kvinnor väljer äldre män...

• älskarlivet

Jag är glad att jag inte fått som jag velat när jag var några år yngre, eftersom jag separerat från båda de två männen..

• sokkerstruten

Ja så är det nog att i dom fallen då båda vill allt samtidigt så är nog mannen några år äldre. Min sambo är 6 år äldre än mig! Jag är 24 år och han 30 år. Redan efter ett halvår in i vårt förhållande så började han prata om barn. Jag var då "bara" 21 när vi träffades och han 27... jag va inte alls på samma nivå när det gällde barn och bröllop då! Skojade då och sa att han kommer vara lastgammal innan jag är redo att skaffa barn! ;) Men efter 1-2 år så va jag lika inställd som han. Även om det inte skedde på en gång så fanns det ändå en plan om när vi skulle gifta oss m.m.

• tomlinn

jag och min fästman har varit (och är) precis lika inställda på förlovning, bröllop och barn - barndelen är för båda två än så länge "öööhm...sen?!". han är sex månader äldre än vad jag är, vi är båda strax över trettio.

vi (människor, inte jag och min sambo exklusivt...) är ganska hårt uppfostrade till att det är kvinnan som 'ska vilja' förlova sig, gifta sig, skaffa barn. kolla hur mycket av det gamla tramset att kvinnan "fångar" mannen till giftemål eller "sätter fast" honom genom att skaffa barn som fortfarade finns i skämt, filmer etc. även om det är skämtsamt så är det en rätt stor skillnad i t ex hur många beskriver möhippor och svensexor - för herrarna framställs det rätt ofta som sista natten i frihet(!!) innan han gifter sig, medan skämten om tjejernas kväll väldigt sällan har den undertonen...

torr, tråkig och politisk förklaring men jag tror verkligen att det ligger en hel del i det.

• J D

Ja det är skert vanligt med tanke på samhälleliga strukturer. Så var det inte för oss dock. Det var min fästman som tog upp allt det och jag var på samma plan så vi förlovade oss efter 5 månader och ska gifta oss efter mindre än 1½ år. Vi är båda under 25 och högutbildade så det är väl inte så många stereotyper som stämmer där egentligen (vi är inte religiösa heller)...

• Sofinka

För våran del är det min sambo som tagit initiativet till förlovning och bröllop. På senare tid har det börjat pratas om barn också, varifrån kom det? Han är tio år äldre, vi har varit tillsammans i sju år. Själv är jag nyutexad efter många års studier och har precis blivit uppsagd, så jag känner väl att det där med barn inte är aktuellt i dagsläget. Vi gifter oss nästa sommar, så vi får väl se därefter vad som händer. Dock känner jag att arbete är prio 1 innan barn. Trodde knappt att min typiskt "killiga" sambo (i vissa avseenden) skulle börja längta efter småkottar, men det har nog med åldern och hans något mer småborgerliga uppfostran att göra. Jag har alltid velat ha barn, så det känns ju skönt att vi är överens på den punkten, nu gäller det att välja det "perfekta" tillfället också.

Svar på tråden förlovning, bröllop, barn...