Efter- OCH förnamns/mellannamnsbyte SAMTIDIGT?
Tjoho allihoppa! Jag har massor med problem vad gäller mina namnbyten och skulle behöva mycket tips från er!
Har nu bestämt mig för att byta efternamn samt lägga till två förnamn, alternativt ett förnamn och ett mellannamn (förstår fortfarande inte riktigt den juridiska skillnaden mellan för- och mellannamn).
Problemen är många, men först och främst
* ska jag utomlands och stall stanna i ett år, åker om 1 månad
* tar mitt körkort om 1 månad, precis innan jag åker
Jag önskar givetvis att hinna byta namn innan jag tar körkortet (för att slippa betala nytt) och innan jag åker utomlands. Om jag väl är utomlands blir det väldigt krångligt med namnbytet, antar att jag då måste åka tillbaka till sverige då jag byter namn för att fixa nytt pass och körkort (för det kan inte göras i england??).
Jag skall ju lämna in:
- blankett till Skatteverket
om att lägga tillförnamn (funderar på att byta ordning också, så att Desola Svensson blir till tex Amalia Desola Lionna Johansson ... typ, bara exempel)
- blankett till PRV
om att byta efternamn till ett **nybildad** efternamn (alltså, jag tar ej makens namn)
!!!!! Den försa frågan jag har är, kan jag lämna in båda blanketterna samtidigt, eller måste jag ta ett i taget? Tänkbart scenario, jag lämnar in Desola Svensson till både Skattev. och PRV, efter 2 veckor heter jag Amalia Desola Svensson medan PRV fortfrande prövar mitt fall (tar ca 5 veckor innan efternamnet godkäns) men på blanketten som PRV har står det mitt gamla namn, alltså Desola Svensson ... Då kanske jag måste lämna in en ny ansökan som "Amalia Desola Svensson" som vill heta "Amalia Desola Johansson"? Och en ny ansökan tar åter igen 5 veckor, (eller?) och jag har ont om tid! Vet inte om jag uttryckte mig så att ni förstår, men fattar ni vad jag är orolig över?
!!!!! Är det någon skillnad på om jag bara lägger till förnamn, eller om jag även ändrar ordningsföljd på dom, tex från Desola Svensson till Amalisa Desola Svensson? Enligt Skatteverket kan man lägga taill förnamn kostnadsfritt men var tvunget att behålla minst ett ursprungsnamn (i detta fal desola), men förstod inte om man kunde ändra ordning på namnen också.
Har en MASSA frågor, men tänkte att det räcker för nu. Det allra viktigaste för mig just nu är att veta vilken blankett som skall in först, om jag inte kan lämna in båda samtidigt, så att jag kan åka utomlands SÅ FORT som möjligt. Är redan en månad efter schemat :(
Önska mig lycka till!!