• FruCicci

Hur löser jag äktenskapsförord i EFTERhand???

Hej,

Någon som kan hjälpa mig?
    Vi ordnade inte äktenskapsförord innan vi gifte oss, 2006, men jag vill gärna att vi ska ha det, eftersom vi gick in i äktenskapet med olika tillgångar.

Alla bråkar och livet som gift är verkligen inte en dans på röda rosor, särskillt inte när man får barn.

Jag vill ordna detta ifall det nu inte skulle funka längre fram så det slipper bli bråk om vissa tillhörigheter etc.

Någon som kan hjälpa mig???

TACK

• Svar på tråden Hur löser jag äktenskapsförord i EFTERhand???
  • vilja76

Äketskapsförrord kan man upprätta när som helst under äktenskapet.

• FruCicci

Vem kontaktar jag?
    Jag kan ju i och för sig googla på det...

• vilja76

Ni kan skriva ett själva. Googla på det för jag kommer inte ihåg om det ska bevittnas el ej. Upprätta 3 exempalar varav ett förvarar ni på ngn ställe där det ligger i säkert förvar.

• Saltakatten

Ett äktenskapsförord måste registreras hos tingsrätten för att gälla. Det kostar ca 300 kr. Kontakta er bank eller en jurist/advokat så kan de hjälpa er att skriva ett äktenskapsförord.

Det går självklart att skriva själv men ibland kan det vara bra att låta någon som är "proffs" att titta på det för det finns saker som man kanske inte alltid tänker på som lekman inom juridiken.

Lycka till!

• vilja76
    Saltakatten skrev 2008-11-01 13:44:33 följande:
    Ett äktenskapsförord måste registreras hos tingsrätten för att gälla. Det kostar ca 300 kr. Kontakta er bank eller en jurist/advokat så kan de hjälpa er att skriva ett äktenskapsförord. Det går självklart att skriva själv men ibland kan det vara bra att låta någon som är "proffs" att titta på det för det finns saker som man kanske inte alltid tänker på som lekman inom juridiken.Lycka till!
    Oj, glömde helt bort att det måste registreras (vilken dålig jurist jag är )
Svar på tråden Hur löser jag äktenskapsförord i EFTERhand???