• Mumriks blivande fru

Australien i oktober

Är det någon som varit i Australien på bröllopsresa? Vi funderar på att åka i oktober nästa år. Är det varmt då? Det är ju vår där, men det beror väl på vart i landet man åker (alltså inte våren) :)

• Svar på tråden Australien i oktober
  • snaily

Oktober är nog ett bra val om man inte vill ha det alltför hett (som du sa såklart beroende på vart i landet man åker, åker man längst norrut är det väl tropiskt klimat?). Min man har bott i Perth (Western Australia) de senaste två åren, kan förhöra honom om exakta väderförhållanden i oktober men vet att han tyckte det var alldeles lagom då. Där blev det ju aldrig speciellt kallt, det kunde vara "shorts-och-t-shirt-väder" även på vintern. Rekommenderar såklart att åka till västra Australien eftersom det är där vi har varit, härliga stränder, trevliga städer, vackra naturupplevelser, massor av vingårdar, etc etc etc...

• Mumriks blivande fru

Åh, det låter helt fantastiskt!! Vi tänkte göra vår lite längre bröllopsresa dit. Det får gärna vara varmt varmt varmt då vi ska ut och dyka :) Du får gärna höra med mannen vad han rekommenderar för årstid!

Tack!

• snaily

Åh, om ni ska dyka ska det vara jättebra en bit upp på västkusten vid Ningaloo reef, finare än Stora barriärrevet enligt vissa - skulle själv gärna ha dykt där men det blev inte tid och pengar över till det. Vattnet är nog lite svalare i oktober, i november i Perth var det dryga 20 grader. Riktigt hett väder blir det i januari-februari.

• Lolailola

Jag har bott i Australien, Sunshine coast i Queensland och det är ett underbart land att åka till när som helst. Det beror bara på vad ni är ute efter och vart ni åker.
    Queensland är ju ganska varmt året runt, men jag har aldrig frysit så mycket som på deras "vinter" = juli/aug. Men det tokiga är att man fryser när man är inne och på nätterna! På dagarna kan man ligga på stranden

Jag har backpackat från Cairns i norr till Melbourne i söder och skulle säga att det mest romantiska stället enligt mig är Whitsundays, Stora barriär revet. Man utgår från Airlie Beach.
    www.whitsundaytourism.com/
    jag har varit där 2 ggr och älskar stället!

• Mumriks blivande fru

Tack för tipset! Kul att det var från en övikare :)

Vi vill hitta ett ställe i australien där det är "minst-sommar-sverige-varmt" i oktober/november så vi kan åka och dyka. Sen tänkte vi besöka en vän i Orange också... där kanske det inte är så varm i okotber?

• Lolailola

Jag var i Blue Mountains (utanför Sydney) när det var höst där och jag fick ha min tjocktröja på mig några gånger (jätte mysigt tycke jag! för då var jag less på värmen) antar att det måste vara samma med våren i NSW.

"minst-sommar-sverige-varmt" skulle jag gissa att du får vart som helst då. Det är ju vår och då blir det ju bara varmare och varmare.
    Jag var upp till Whitsundays på ett lov i okt (jag pluggade där) och det var jätte härligt. Om man åker försent är det fullt med Boxjellyfish och då måste man ha stingsuit på sig när man badar i havet, så jag tror verkligen ni åker den bästa tiden!

Åh, jag älskar att prata om Australien. Har tänkt så mycket tillbaka dit nu på sistone. Lyllo dig som ska åka snart!

• Lolailola

Kikade just på min sida på resedagboken från okt och jag skrev vid ett tillfälle att det var så varmt. 29´C och det är ju rätt lagom

• Lolailola

oooo! Nu tittade jag vidare och såg att man kan ju se valar om man åker på våren!!! DET är romantiskt tycker jag Men jag kommer inte ihåg exakt när och var dom är, men jag såg dom på "springbreak", första veckan i okt.

• Mumriks blivande fru

Oj, ni verkar ha stenkoll på Australien :)

Länkar mottages tacksamt! :)

Åh, valar låter helt fantastiskt mysigt!!!

Svar på tråden Australien i oktober