• syster78

varför gifta sig?

Har prästen frågat er varför ni vill gifta er? Och vad har ni svarat då? När min syster gifte sig hade prästen frågat det (hon stod o berättade om det i kyrkan) o då hade brudgummen sagt att det var för att de älskade varandra, men man kan ju älska varandra utan att gifta sig, men vi i kyrkan fick inte veta vad de hade svarat o jag har inte frågat. Bara nyfiken om präster brukar fråga det, är det nåt speciellt svar de vill ha...:)

• Svar på tråden varför gifta sig?
  • DanKat

Jag vet inte vad präster brukar fråga, men jag har faktiskt tänkt på att just den frågan är en sak som prästen BORDE fråga om åtminstone! För det är viktigt att man faktiskt har funderat igenom varför man gör det, tycker jag
    Det kanske kan vara så att de "vill ha" ett visst svar, men jag tror att det minst lika mycket kan vara just att de vill att brudparet ska ha tänkt igenom varför de gör det. För som du säger så behöver man ju inte gifta sig för att man älskar varandra.

• DanKat

Du kan ju fråga i någon fråga-prästen-tråd

• Soldemor

När jag träffar mina brudpar förutsätter jag att det är något de har reflekterat över och tänkt igenom innan de kommit så långt att de sitter där och skall gå igenom vigseln. Känns liksom som om det är deras ensak, kan ju vara så många olika anledningar...

• Kjell Präst

Jag ställer aldrig just den frågan. Jag tror inte att präster i gemen vill ha ett speciellt svar, man vill nog bara att brudparet ska ha reflekterat över VARFÖR och inte bara ATT. Hade någon frågat mig "varför" när jag skulle gifta mig så hade jag inte kunnat svara något fyndigare än "För att vi älskar varandra och vill visa att vi hör ihop"

• Pumpkin

Vår präst frågade ingenting alls av personlig natur, hon försökte inte lära känns oss det minsta. Något som jag blev väldigt besviken över, för jag hade hoppats på ett lite mer personligt vigseltal än det hon höll till oss.

• Soldemor

DET brukar jag däremot göra! Paren får berätta om varandra, hur de träffats, arbete, intressen och liknande. Jag tycker det är viktigt med personliga inslag i vigseltalet.

• passionsblomman

Jag vet flera som fått frågan "Varför valde du NN?" och att det varit ingången till ett mer personligt samtal, som ju då sedan kunnat bli en del av vigseltalet.

När de själva satt ord på något exempel på varför, så blir det ju som en väldigt personlig kärleksförklaring, medan prästen återberättar för församlingen.

Jag frågade min sambo en gång varför han valde mig, och då sa han "för att jag såg att du är en kvinna som vill leva på riktigt"
    Jag vårdar de orden ömt och kan välja honom om och om igen bara för att han sa så.(och sedan av tusen skäl till)

• Kjell Präst
    Pumpkin skrev 2008-11-04 10:58:19 följande:
    Vår präst frågade ingenting alls av personlig natur, hon försökte inte lära känns oss det minsta. Något som jag blev väldigt besviken över, för jag hade hoppats på ett lite mer personligt vigseltal än det hon höll till oss.
    Dåligt jobb av prästen...
  • passionsblomman

Det håller jag med om. Tyvärr...

Kjell Präst skrev 2008-11-04 18:54:08 följande:

Dåligt jobb av prästen...
  • Robina67

vår präst frågade oss om varför vi hade bestämt oss för att gifta oss, och sen att vi skulle beskriva varann med 3 ord. Spontant!
    Sen berättade vi förstås om hur vi träffats, hur vi levde idag, hur vår familj (och alla husdjur) såg ut och våra intressen..
    Hon höll ett jättefint och verkligen ett personligt bröllopstal som innehöll mycket roliga och fina saker. Samt lite visdomsord på vår väg tillsammans!
    Mycket nöjd!

• moonlar

det känns som om den viktiga frågan att ställa av prästen borde vara "varför vill ni gifta er I KYRKAN?"
    det andra svaret känns liksom uppenbart, (om inte ngn blivit dittvingad vill säga ;) )

Kjell Präst skrev 2008-11-04 10:57:36 följande:

Jag ställer aldrig just den frågan. Jag tror inte att präster i gemen vill ha ett speciellt svar, man vill nog bara att brudparet ska ha reflekterat över VARFÖR och inte bara ATT. Hade någon frågat mig "varför" när jag skulle gifta mig så hade jag inte kunnat svara något fyndigare än "För att vi älskar varandra och vill visa att vi hör ihop"
  • passionsblomman

Varför det+
    Jag trodde att frågorna syftade till att prästen lär känna paret lite mer och därmed kan göra vigseltalet lite mer personligt.
    Inte att det var en utfrågning för att få lov att gifta sig i kyrkan. Det räcker ju med medlemskapet.

moonlar skrev 2008-11-09 14:45:04 följande:
    det känns som om den viktiga frågan att ställa av prästen borde vara "varför vill ni gifta er I KYRKAN?"det andra svaret känns liksom uppenbart, (om inte ngn blivit dittvingad vill säga ;) )Kjell Präst skrev 2008-11-04 10:57:36 följande:
Svar på tråden varför gifta sig?