• vakttjejen

Hjälp mig lite...

fJag och min blivande man har två barn ihop som komemr att vara 4 och 16 månader. De kommer att vara brudnäbbar. Sedan har min sambo en dotter sedan innan som komemr att vara 11 år. Ska hon vara tärna då eller ska hon också vara brudnäpp?

• Svar på tråden Hjälp mig lite...
  • Igia

Jag skulle nog säga brudnäbb rent spontant, men jag vet inte.

• LirreMagic

Brudnäbb. 11 år tycker jag är lite väl ungt för att vara tärna

• Soldemor

Det går väl bra att hon är tärna, känns nog lite mer "vuxet" för henne!

• vakttjejen

Vad är det tärna respektive näåå ska göra?

• Tjolinti

jag var tärna nät min pappa gifte om sig o jag var tio :) jag hade mini brudklänning på mig, helt sjukt. hahaha, men de var skoj,

• Fjosok

på 90-talet var det vanligt att tärno hade minibrudklänningar, även i vuzen ålder.

Gärna babyrosa

Skillnaden är väl att en täena har en mer mogen klänning än en näbb, och lite mer ansvar. Ex hålla buketten.

• Comfortably numb

tärna, mest för att hon ska få känna sig äldre än de andra näbbar är ju oftast upp till 6-7 år...

• shakynose

Jag tycker också hon kan vara tärna och hålla i buketten, och kanske lite i sina småsyskon också;)

• LirreMagic

I mina ögon handlar tärnans roll om så mycket mer än att hålla buketten i kyrkan. Mina tärnor är mina stöd, förutom m2b såklart, både under bröllopsdagen och under planeringen. De hjälper mig med en del i planeringen, kommer att vara med mig från tidig morgon på bröllopsdagen och hjälpa mig med påklädning, sminkning, förmodligen hålla i min möhippa osv.

• Fjosok

jo, men detta är ju vad en "junior bridesmaid" som det heter på engelska kan göra, dvs en tjej runt 10-12 år.

Det du syftar på är ju vuxna tärnor.

• LirreMagic

Fjosok, jag visste inte ens att det fanns något som hette "junior bridesmaid" är inte så bevandrar i amerikanske traditioner överhuvudtaget. Så jag utgick från min lilla kunskap om de svenska begreppen tärna och brudnäbb. Men man lär sig ju något nytt varje dag.
    Vad är skillnaden på en brudnäbb och en "junior bridesmaid" förutom att tärnan då håller i buketten och har en vuxnar klänning? (om jag försått tråden rätt)

• Fjosok

Det är en brittisk benämning

Näbb heter väl flower girl.

OCh ja, jag tycker näbb är för barnsligt för en 11-åring.

Svar på tråden Hjälp mig lite...