Har verkligen inte allt klart, men några av grejerna kan jag skriva iaf.
Vi vet inte hur många gäster det blir, ska bjuda ca 170 st så vi får se hur många som kommer.
KLÄDER BRUD: räknar med max 10 000
(klänning 4500 + omsömnad på den max 2000, skor 500, slöja 60 (har gjort den själv ), sedan tillkommer underkläder och underkjol (ev. hyra den för 300kr). Ev. även smycken men det enda jag behöver köpa i så fall är armband, har pärlhalsband och örhängen sedan tidigare som jag tänkt använda och har även sötvattenspärlor som jag kan göra ett armband av om jag vill, men det beror på om jag vill ha den storleken på pärlorna eller om jag vill ha något större)
KLÄDER BRUDGUM: hmm, kommer inte ihåg vad vi skrivit i vår budget, men hyran av frockcoat kommer gå på max 2000, sedan tillkommer skor och underkläder
INBJUDNINGAR, FESTHÄFTE, VIGSELPROGRAM: ca 10kr/st (kanske lite drygt) för de två första (har dock inte räknat in provmaterial vi köpt och inte heller stämpeln vi specialbeställt eftersom vi kommer använda den till många saker), vigselprogrammet blir inte så dyrt men jag vet inte vad det kommer kosta. Har inte räknat in porto i dessa kostnader.
RINGAR: 19 400 för alla tre.
TRANSPORT: 900kr för häst & vagn (både till vigseln och till festlokalen efteråt om vi vill, plus att den är med under fotograferingen). Bor i Norrland så det är billigare här än i södra Sverige, dessutom är jag bekant med han som ska köra, han bor till råga på allt bara någon km från kyrkan där vi ska gifta oss. Så jag vet att vi får billigare pris än typ alla andra här på BT...)
BRÖLLOPSNATT: Räknar med max några hundra för att hyra någon mysig stuga, sedan tillkommer grejer som min syster ska få köpa och göra mysigt med där inne
FOTOGRAF: Har inte bestämt säkert än, men har en fotograf som tar 2500 för att vara med på vigsel samt före (för att fota oss) och en stund efter (för att fota oss med släktingar och vänner)
HÅR, SMINK, NAGLAR: uppsättning i princip gratis (min syster som är frisör ska få göra den), smink ska antingen någon syster eller blivande svägerska få ta hand om (men det blir förstås kostnad för själva sminket, men det har jag å andra sidan kvar efteråt också), naglar har jag inte tänkt göra så mycket speciellt med, har tänkt att en av mina blivande svägerskor ska få ta hand om det, hon är duktig på sånt
BLOMMOR: svårt att uppskatta vad det kommer gå på, men vi har köpt konstgjorda murgrönerankor och en del blommor som vi ska ha typ runt dörröppningen i festlokalen (har lagt ut 1200kr på det, men då har vi köpt rätt mycket, fick till jättebra pris!!), på hästvagnen och såna ställen, där det inte är så viktigt att det är äkta blommor. Men vi måste förtås ha riktiga blommor till brudbukett, tärnbukett och corsage (en bekant som är florist och ska komma på bröllopet ska binda buketterna) och så ska vi ha en del levande blommor på borden. Men vi vet inte alls vad det kommer kosta...
LOKAL: Om vi ryms i den lokal vi helst vill ha så får vi låna den gratis, men vi kommer i så fall att lägga pengar på att hyra finare porslin och glas för 2kr/del alt. 4kr/del om vi skippar att diska själva.
MAT: ingen aning, har inte bestämt vad vi ska äta än. Men det går iaf inte att hitta någon billigare än han vi vill beställa catering från Min syster jobbar extra hos honom så vi får väldigt bra pris, förutom att han överhuvudtaget är väldigt billig
Efterrätten räknar vi iaf med 20kr/portion