• justagirl

Borde jag bjuda henne? (långt)

Jag har, eller numera säger jag nog hade, en vän som jag känt sedan början av gymnasiet. Då var vi bästa vänner och delade allt. Hon var glad och omtänksam och gästfri, jag mer eller mindre bodde hos henne på helgerna. Vi hade mycket kul ihop.

Sen kom pojkvännerna. Vi började glida ifrån varandra men har alltid hållit kontakten. Dock tror jag hon är oförmögen att ha mer än en vän i taget eftersom hon "bytte ut" mig som närmaste vän för en annan tjej i vårt lilla "gäng" i samband med att jag hade ett distansförhållande. När jag konfronterade henne med detta verkade hon inte alls förstå vad jag menade.

Nu har vi båda sedan några år flyttat från vår hemstad till varsin mindre stad. Nu bor vi ca 30 mil i från varandra. Hon med sin sambo och jag med min. Jag har fortsatt hälsa på henne med för varje gång har jag känt mig allt mindre lockad att göra det.

På senare år har hon förändrats mycket. Hon är som en helt annan person. Hon är ofta sur och passivt aggressiv. Om hon är sur på sin sambo betyder det att hon behandlar mig som luft också. När man är hemma hos henne känner man nästan att man behöver be om ursäkt att man andas. Dessutom har hon åsikter som jag finner ganska rasistiska och inte alls stämmer överens med min människosyn. Hon utstrålar negativ energi och tar kraft från mig utan att ge något tillbaka.

Flera gånger har jag tagit initiativ till att reda ut vad det är som gör henne sån, om hon mår dåligt eller vad det är. Det slutar alltid med att hon känner sig anklagad för att vara en dålig vän etc när jag bara försöker förstå vad som gjort henne så förändrad i hela personligheten och om jag skulle kunna hjälpa henne.

Hon frågar aldrig hur det är i livet och hon verkar på ett sätt vilja att man ska fråga henne fast när man väl gör det får man skit för att man är "för nyfiken". Hon kan aldrig bara lyssna utan måste hela tiden vända det till att handla om henne. När jag berättade om min och sambons förlovning sa hon inte ens grattis, bara "jaha..." och sen frågade hon om ringen bara för att kunna prata om hur HON vill att hennes ring ska se ut och NATURLIGTVIS måste den vara specialdesignad, annars är det inget att ha...

Senaste gången vi sågs var för 1 1/2 år sedan. Sedan dess har jag inte ringt henne någon gång och hon har ringt kanske två. Jag har helt enkelt gett upp. Jag orkar inte ha kvar henne som vän när hon är som hon är. Hon ger mig inget och hon låter inte mig ge henne något. Ändå fortsätter hon att hålla kontakten. Egentligen borde man väl ta tjuren vid hornen och "göra slut" men det är alltid lättare att bara låta det rinna ut i sanden..

Nu gifter vi oss till våren och mitt stora dilemma är såklart om jag borde bjuda henne? Gör jag det så skulle det vara enbart av nostalgiska skäl, gör jag det inte är det ett definitivt och ganska elakt slut på vår vänskap som ändå en gång betydde väldigt mycket.

Vad göra? (om nu nån orkade läsa till slutet... ;o))

• Svar på tråden Borde jag bjuda henne? (långt)
  • Nånicka

Jag tycker verkligen inte att det skulle vara ett elakt slut. Man bjuder dem man umgås med och som man trivs med. Jag bjuder inte ens alla mina vänner och de tycker INTE att det är elakt. Tvärtom, de förstår.
    Jag hade inte bjudit henne om jag var i din sits. Livet är tillräckligt ansträngande för att man ska dras med en konstig relation som tynger en. Låter som om hon dessutom bryr sig mest om sig själv.
    Man kan inte leva i det som varit, och du är inte skyldig henne något.
    Tycker jag.

• Megi

Jag orkade läsa till slutet :D

Ojj men det var ju inte kul att hon förändrats så mycket. Jag hade inte bjudit henne pga att hon som du säger sprider negativ energi då hade inte ja velat riskera att hon även gör det på bröllopet.

Fast det är ju jag, jag hoppas att du hittar en lösning.

Lycka till :D

• lolca

Det känns som om er vänskap redan nu har "runnit" ut i sanden. Du verkar inte vilja ha henne som vän egentligen. Om jag var i din situation skulle jag inte bjuda henne. Jag skulle känna att hon tar mer energi från mig än vad jag har råd och lust att ge.

Tycker inte att det är speciellt elakt att inte bjuda henne. Som du säger, ni ses inte speciellt ofta och hon verkar inte vara intresserad om hur du egentligen har det.

Nej, jag skulle inte ha bjudit henne. På mitt bröllop vill jag ha människor som jag verkligen vill ha där, jag vill inte tappa energi och slösa bort den på någon som kanske inte uppskattar det. Och eftersom du skriver ditt långa inlägg här så har du nog egentligen svarat på frågan.

Men det är min åsikt.

Lycka till!

• shakynose
    Megi skrev 2008-11-04 17:58:45 följande:
    Jag orkade läsa till slutet :DOjj men det var ju inte kul att hon förändrats så mycket. Jag hade inte bjudit henne pga att hon som du säger sprider negativ energi då hade inte ja velat riskera att hon även gör det på bröllopet.Fast det är ju jag, jag hoppas att du hittar en lösning.Lycka till :D
    Håller med! Tyvärr...
  • Vena

Hej!
    Man förändrar sig så mkt efter 20, har inte samma värderingar mm som man hade tidigare. Jag har inte hållit kvar någon av nostalgiska skäl, utan försöker lägga min energi och tid på de jag tycker ger mig något tillbaka. När jag tänker tillbaka på hur många av de jag slutat umgås med faktiskt betedde sig då vi var vänner saknar jag dem inte det minsta.
    Man får skaffa sig nya vänner som ger en glädje. Det finns ingen anledning att behålla en vän som behandlar dig som hon gör. Jag skulle inte bjuda henne på bröllopet. Använd den platsen till någon ny bekantskap du tycker om i stället! Så slipper du känna ångest för hennes konstiga beteende och otrevliga kommentarer på din bröllopsdag.
    Kram!

• agtiwi

Håller med ovanstående, hade inte heller bjudit henne.

• passionsblomman

Jag orkade också läsa till slutet

Du har redan saken klar för dig, och det har kanske hon också.
    Jag förstår att om du inte bjuder henne så känns det som ett rätt hårt "statement" vilket det ju är.

Tror inte du har så mycket val egentligen.
    Ibland får man inse verkligheten och inte vara så rädd att vara obekväm att man skyler över saker helt förgäves.

Jag är en tjej som tar mina relationer på största allvar och inte avfärdar någon i första taget. Men under livets gång ändras förhållanden och man behöver ibland sudda i adressboken.
    Det brukar efteråt kännas som en lättnad, för att man orkat vara sann ot sig själv.

Stå för att du inte vill bjuda henne. Ni är inte goda vänner längre. Det tar inte ifrån dig det roliga ni haft.

• Lady78

Jag orkade också läsa!

justagirl skrev 2008-11-04 17:51:35 följande:
    Hon utstrålar negativ energi och tar kraft från mig utan att ge något tillbaka.
    Min åsikt är att livet är för kort för att lägga energi på sådana människor. Jag tycker du hellre ska lägga din tid och energi på de vänner du har som är riktiga vänner istället för att ödsla något mer på henne. Lycka till och hoppas det kommer att kännas bra på er stora dag hur du än väljer!
  • mme Plantier

Hejsan!
    En till som kom till slutet

Jag har faktiskt en liknande relation till en av mina äldsta "vänner". Våra liv har helt enkelt gått åt olika håll tror jag med allt vad det för med sig. .
    Jag har beslutat att hon inte kommer bjudas på bröllopet. Om det så är slutet för vår relation så fine, känner inte att vi har ngt att ge varandra längre . Däremot kommer jag alltid minnas våra ungdomssynder med värme och mycket glädje!
    Jag tror den känslan är ömsesidig..

• Myrmor

Jag kommer bjuda de människor jag har en bra relation med IDAG, inte för tio år sedan. Tycker att du ska släppa sitt dåliga samvete och göra detsamma

• Småland09

Håller med de som skrivit ovan, jag bjuder bara de jag umgås med idag! Har haft lite smått ångest för en tjej som är lillasyster till en av mina bästa vänner. När jag och storasystern bodde utomlands för en massa år sedan så flyttade lillasystern dit också - vi umgicks mkt då, men inte längre..
    Har inte hört av henne på över ett år och då var det väl på facebook typ.. känns inte som om jag bjuder henne - däremot storasystern.. Kan bli lite konstigt men jag tror att lillasystern förstår..

Tycker inte du ska bjuda någon du inte umgås med längre och som du inte hört av på länge.. Vad tycker din m2b?

• LirreMagic

Om man tänker "borde jag bjuda xx" så ska man nog helt enkelt låt bli. För egentligen så borde väl gästlistan bara bestå av "de här vill vi ha med oss på vår stora" personer?

• LirreMagic

det skulle givetvis stå "de här vill vi ha med oss på vår stora dag" personer...

• gotlandsulrika

Jag har ett helt gäng av sådana personer och de ska INTE komma på mitt bröllop!

Nostalgisk kan jag vara, men på vårt bröllop ska det vara positiv energi och glada miner.

• justagirl

Tack alla *le* Klart att ni har rätt...jag kommer att gå på magkänslan och magkänslan (och ni) säger att jag inte ska bjuda henne...Tack än en gång för kloka ord!

Svar på tråden Borde jag bjuda henne? (långt)