• Flisa80

Sång på barnvälsignelse??

Ska sjunga på mitt syskonbarns barnvälsignelse på söndag...men kan inte bestämma mig för vad? Skulle skriva en låt men hinner nog inte klart, för mycket på jobbet... Har ni förslag???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-04 19:11
    Är medveten om att det inte har med bröllop att göra...men behöver lite råd. Hoppas det är ok...

• Svar på tråden Sång på barnvälsignelse??
  • 040409

Vad med psalm 41 "Vem är det som kommer på vägen?" Handlar om hur Jesus välsignar barnen (markus 10:13-16). Passar utmärkt till en barnvälsignelse!

• älskarlivet

Eller "En liten krabat", den finns i ett rött häfte med dopsånger, vet tyvärr inte vad det heter just nu, men där finns många fina sånger!

• Augusti2010

Hur gammalt är barnet? Uno Svenningsons "Skymtar för en stund" är skriven till ett ofött barn, men passar även små bebisar om man ändrar ett ord i nån vers. Kolla annars dopsångböcker, brukar finnas på bibliotek bland andra notsamlingar.

• Flisa80
    älskarlivet skrev 2008-11-04 19:41:45 följande:
    Eller "En liten krabat", den finns i ett rött häfte med dopsånger, vet tyvärr inte vad det heter just nu, men där finns många fina sånger!
    Åh, vet inte alls vad det är... Menar du att ett sånt häfte finns att köpa någonstans?
  • Flisa80
    Augusti2010 skrev 2008-11-04 20:23:53 följande:
    Hur gammalt är barnet? Uno Svenningsons "Skymtar för en stund" är skriven till ett ofött barn, men passar även små bebisar om man ändrar ett ord i nån vers. Kolla annars dopsångböcker, brukar finnas på bibliotek bland andra notsamlingar.
    Den sången sjöng jag för mitt andra syskonbarn... :) Den var perfekt, men nu skulle det vara roligt med en annan.... Tack för tipset om biblan, hade varit toppen om jag inte har så lite med tid och så mycket att göra! :P
  • EmmaochMagnus

Hej hej!
    Tycker du ska sjunga "Ett barn ska jag ha när jag blir stor....."
    Den ÄLSKAR JAG!

• älskarlivet

Kanske, jag vet att det fanns i en församling jag hade barnkör i..
    Annars är Mauro Scoccos/Lisa Nilssons "Handens fem fingrar" väldigt fin!

Flisa80 skrev 2008-11-04 20:34:34 följande:
    Åh, vet inte alls vad det är... Menar du att ett sånt häfte finns att köpa någonstans?
  • Vena

Hej!
    Jag och mina systrar sjöng "i din hand gud" tror jag den heter, på mina syskonbarns dop. Det finns en psalm som heter måne och sol som är fin också.

• mme Plantier

´Nu ska jag ställa kvällens dummaste fråga.. Vad är barnvälsingnelse? Är det dop med ett annat ord eller vad?

• Flisa80

EmmaochMagnus: Ja men det är väl den med Jojje Wadenius??? Tänker jag på rätt??

Älskar livet: Den är väldigt fin, har funderat på den...

Vena: I din hand gud....är det en psalm?

mme Plantier: Ingen dum fråga alls... Om man blir döpt, eller döper ett barn, så innebär det att man blir en del av den kristna gemenskapen (eller vad sjutton man ska kalla det), det handlar ingenting om att få ett namn som så många tror. Man blir liksom döpt in i kristendomen, krasst uttryckt. Däremot så vill inte alla döpa sina barn eftersom man vill att de ska få välja själva om man vill vara en del av detta eller inte. Då kan man välja att välsigna sitt barn istället, och det är väl snarare en form av lyckoönskning och ja, välsignelse för att allt ska gå bra för barnet. Vissa församlingar döper inte spädbarn alls längre eftersom man inte väljer själv då.

Ja, det är skillnaden, om jag har fattat det rätt... :)

Svar på tråden Sång på barnvälsignelse??