• Fam Hull

Gravid tärna?!

Har precis fått reda på att min blivande tärna är gravid. Vilket naturligtvis är jätteroligt och jag är sååå glad för hennes/deras skull!
    För mig peronligen spelar det absolut ingen roll att hon kommer vara i 6-7 månaden när vi gifter oss.
    Men vad säger "lagen", får en tärna vara gravid? Läste nånstans att hon inte får vara gift. Vilket jag inte hade brytt mig om heller om så hade varit fallet.
    Bara lite nyfiken på vad som gäller...

• Svar på tråden Gravid tärna?!
  • DanKat

Jag har hört att det inte spelar någon roll om tärnan är gift... kommer inte ihåg var jag läste det tyvärr. Spontant tycker jag det känns som att hon inte ska vara gift som du skriver, därför kommer jag ihåg just att jag läste att det inte spelar någon roll. Gravid eller inte har jag inte hört något om, men jag kan tänka mig att om "regeln" är att hon inte ska vara gift så ska hon inte heller vara gravid. Men det är bara mina egna spekulationer, någon annan vet säkert bättre

• DanKat

Hittade var jag hade läst det, det står här på BT:
    "Brudtärnan är vanligen en yngre kvinna, oftast syster eller nära väninna till bruden. Om hon är gift eller ogift spelar ingen roll."
    Står tyvärr inte om det är det som gäller traditionellt sätt eller om det är en mer modern grej att tärnan lika gärna kan vara gift...

• AnnaochHenrik

Att tärnan ska vara ogift bygger på att hon inte ska gå uppför altargången med någon annan man än sin man traditionellt sett...
    Men det är förstås förlegat, en tärna kan vara gift, ogift, gammal, ung, gravid eller inte. Tycker jag då
    Själv gifte jag mig till och med gravid (även om det inte syntes än då, var bara i vecka 14), vilket förstås inte är "rätt" enligt gammalt sätt att se på saken
    Mina systrar har lovat att jag får vara tärna den dag de gifter sig precis som de var det på mitt bröllop, trots att jag då kommer vara gift.

• En till präst

Att tärnan ska vara ogift faller i samma kategori som att brud och brudgum ska vara oskulder, dvs så var det förr, men sällan nu.

Gravida tärnor kan se lite roliga ut, om de verkligen är HÖGgravida, men det ska ju inte hindra någon från att ha sin goda vän som tärna bara för att hon är med barn. Ni får väl kolla lite med hur hon mår inför den stora dagen.

Jag har varit med om tärnor som har ont i ryggen eller mår allmänt dåligt eftersom de är i slutet av en graviditet, och då är det bra om man kan se till att de har möjlighet att sätta sig under vigselakten.

Mitt rekord var TRE gravida tärnor som vaggade fram genom kyrkan i gåsmarsch. De följde med in, en tog en bukett och så satt de på stolar i koret under vigseln och vaggade sen ut efter brudparet.

Visst såg det lite komiskt ut, men de var brudens bästa vänner och dem hon ville ha med sig denna viktiga dag, och det måste ju vara viktigare än att det ser snyggt ut.

• Henrike

Enligt vedertagen etikett (alltså inte BT-etikett) är det inte korrekt att ha varken gifta eller gravida:

"Gravid tärna?
    Fråga: Vad säger etiketten: Jag har blivit förfrågad att vara tärna vid en god väns bröllop. Saken är att jag vid tillfället kommer avra väl synligt gravid.
    För min del, och för bruden så är detta inget speciellt, dock får man många kommentarer om att det ser dumt ut då en tärna enligt gammal tradition ska antagas vara ogift och oskuld.
    Kan detta te sig stötande i mångas ögon ??

Svar: Du gör rätt i att fråga - för det är inte korrekt enligt hyfs och tradition att en tärna är synligt gravid. Många kommer nog att tycka att det ser konstigt och felaktigt ut med en kvinna som är gravid och som går efter brudparet/bruden uppför altargången.

Men problemet är lätt att lösa: du blir hedersdam, Matron of Honour. Då går du inte efter brudparet utan finns på plats vid första bänken till vänster i kyrkan, och när bruden kommer fram till altaret går du dit och hjälper
    henne att ordna slöjan om det behövs och tar hand om brudbuketten som hon ju inte har i handen under vigselakten.

När ceremonin är slut går du fram igen och hjälper till med det som behövs, och ger bruden hennes bukett igen. Det är en hedersam uppgift som är helt likställd en tärnas, med undantaget att en Matron of Honour inte går uppför altargången bakom brudparet eller bruden."

Det är förstås ingen katastrof, men personligen skulle jag också tycka att det vore lite konstigt...

• Comfortably numb

är det din bästa vän så tycker jag du ska ha henne som tärna!

• En till präst

Med tanke på hur vanligt det är med gravida brudar, eller brudpar som har flera hemmagjorda barn med sig till kyrkan så har jag svårt att se varför just TÄRNAN fortsättningsvis ska utstråla oskuld.

Ok, om brud och brudgum valt att inte flytta ihop eller börja med sex förän efter bröllopet, då kan det väl finnas en logik i att vilja ha en "obefläckad" tärna. Men annars - näää.

• JPerlestam

Jag tycker inte alls att det är det minsta konstigt med en gravid tärna. Mina ena tärna kommer att vara gravid i 5e månaden på vårt bröllop. En graviditet som upptäcktes EFTER att vi bett henne att vara tärna. Skulle nog tycka att det bröt mer mot någon etikett om vi då tog tillbaka "erbjudandet" då eftersom hon inte skulle "passa in" längre.

Svar på tråden Gravid tärna?!