• Iben

Förlovningsring

Oh... Kan någon hjälpa mig i min jakt på förlovningsring. Jag och min sambo ska förlova oss på julafton och jag känner mig mer än lovligt förvirrad när jag inte kan rådfråga mina vänner om sånt här... Finns det "regler" för hurdan ring jag kan ha? Vad är så att säga lämpligt? Jag vet att många har en slät förlovningsring men jag vill gärna ha en i vitguld med flera diamanter i... Please help med med goda råd

• Svar på tråden Förlovningsring
  • Novemberbröllop08

Visst är det en djungel där ute. Är du ute efter en ring i vitt material kan jag rek Palladium istället för vitt guld. Finns dock inte många än som jobbar med detta så det kan bli svårt.

Var bor du? I Götet finns det några guldsmeder och i Stockholm.
    Annars ska du se till att ringen du köper har mycket palladium i sig.

Vill du ha diamanter i din f-ring så ska du ha det

• Goldman

Det finns inga "regler" för hur en förlovningsring ska se ut. Håller helt med ovanstående ang. stenarna.
    Men själv föredrar jag titan framför palladium om det nu inte ska vara vitguld.
    Men självklart är vitguld fortfarande det mest klassiska om du vill ha ringen i ett "vitt" material.
    Istället för att springa runt till olika guldsmeder, kan du börja med att kolla på nätet, så kanske du kan få en idé om vad du är ute efter.
    Lycka till!

• DanKat

Mitt tips är att fundera vad du vill ha för vigselring samtidigt som ni köper förlovningsringar. För mig är det jätteviktigt att mina ringar passar ihop så vi köpte alla ringarna på en gång (fick t.o.m. diamanterna i förlovningsringen något justerade just för att passa ihop till vigselringen). Har hört vissa som haft jättesvårt att hitta vigselring för att dom inte tänkte på det när dom köpte förlovningsringarna, och jag skulle aldrig vilja köpa en vigselring som jag bara är halvnöjd med och inte heller tvingas byta/göra om min förlovningsring i efterhand för att dom ska passa ihop.

• Novemberbröllop08

Ja jag är en av dom som inte tänkte att f-ringen skulle passa ihop med v-ringen så vi har bytt helt. Trist på ett sätt att det blir så men nu är vi såklart nöjda med vårat val för våra f-ringar i vitt guld blev helt missfärgade och dom hade vi ju behövt byta ialla fall tillslut.

Så ta dig tid att söka på nätet för tillslut hittar du DEN

• Soldemor

Håller med DanKat. Vi köpte min förlovningsring (maken vill inte bära ring) för att just den var fin, med fem diamanter och lite speciell fasad slipning. Eftersom han inte ville ha ring tyckte han att vi skulle lägga lite mer kurt på min. Men sedan åkte vi runt halva Sverige för att hitta en som skulle passa till. Vi hittade ingen! Så vi köpte en likadan till som vigselring.

• Iben

hmmm tack för alla tips. Så klart vet jag att det inte finns "regler" för hur ringen ska se ut. Men det känns som i stort sett alla väljer en slät förlovningsring (verkar nästan vara en oskriven regel)....puh... Hur långt innan tror ni man behöver bestämma sig för ringen? För att den ska bli klar i tid menar jag....

• Goldman

Det beror helt och hållet på om du bestämmer dig för att gå till en juvelerare eller till en guldsmed. Om du går till en juvelerare, kan du i regel få ringen inom ett par dagar ellet tom samma dag. Om du väljer en guldsmed och vill designa ringen själv, kan det ta lite längre tid...
    Förra gången jag var förlovad, var det en kompis pappa som gjorde ringarna. (Han var guldsmed.) Och det tog ca 2 veckor... Men det beror helt och hållet på hur mycket de har att göra. Det bästa är ju om du/ni kan beställa dem så snart som möjligt.

• Mrs Mommy

Välj något som du vill bära varje dag, den ända regeln är att du ska älska den (och mannen)
    Vad vill du helst ha slät eller bling?
    Som flera här innan påpekat är det bra opm man har ett hum om hur man vill att vigselringen ska se ut och slipper problem när den ska inhandlas.

• J D

Jag har diamanter medan min fästman har en slät och bredare. Jag ska ha diamanter i vigselringen också och provade den modell jag vill ha i och med förlovningen. Viktigt att de passar så man ej ångrar sig.

• gotlandsulrika

Håller med alla om att det är du som ska vara nöjd med ringen, i alla år. Välj med hjärtat!

För mig var det så att jag på något sätt hade accepterat (kanske fel uttryckt, men det kändes så då) att ha en vanlig, slät förlovningsring. Men jag tyckte egentligen att det var jättetrist. Sen gick månaderna och jag hittade RINGEN som jag ville skulle bli vigselring samtidigt som jag fortsatte att tröstlöst fundera på förlovningsringen.

Tills en dag min sambo sa att vi tar vigselringen som förlovningsring istället! Jag är så otroligt glad över min förlovningsring, och jag kommer aldrig att tröttna på den. Reaktionerna har över lag varit positiva även om jag förstått att vissa tycker att jag är "bortskämd" eftersom det är mycket bling. Det spelar dock ingen roll för de som känner mig vet att jag varken är bortskämd eller rik utan att vi prioriterat detta.

• DanKat

Jag har också diamanter i min förlovningsring Tyckte det skulle vara jättetråkigt att ha "bara" en enkel guldring i ett helt år, jag ville absolut ha diamanter!! Så vi köpte en sån. Vigselringen har även den diamanter, men fler och större, vi kände att den ringen bör vara "mer" eller hur man ska uttrycka det (det finns förstås andra som resonerar annorlunda men det var så vi kände).

• DanKat

oj, var inte klar med det förra meddelandet. Tänkte avsluta med att säga att köp dom ringar ni känner för, det spelar absolut ingen roll om det är diamanter eller inte! (tycker jag ) Har aldrig någonsin hört att man "ska" köpa släta ringar som förlovningsringar, det är bara så att dom flesta har valt att ha så (antingen pga smak eller praktiska eller ekonomiska skäl).

• Iben

Tusen tack för alla råd! Nu ska jag ut och titta på bling-bling!

• Mrs Mommy

YOU GO GIRL

Iben skrev 2008-11-06 16:10:13 följande:
    Tusen tack för alla råd! Nu ska jag ut och titta på bling-bling!
  • Nynaeve

Man behöver inte ha en helt slät ring heller. Min och min blivandes förlovningsringar är enkla, i vitt guld, men de är gjorda så att de ser "hamrade" ut. De glittrar mer än släta ringar men är samtidigt enklare än ringar med stenar i. Det passar oss jättebra. Det var min blivande som valde (han ska ju "bara" ha en ring) och det kändes viktigt för oss med en som han gillar. Fast han frågade naturligtvis vad jag tyckte innan ;)

• Iben

Nu äntligen! Har vi hittat våra ringar! Tack för alla råd! Lägger upp en bild så snart vi fått dem :o)

Svar på tråden Förlovningsring