• Soof

bosatt utomlands vagras vigsel!!

Hej,

Ar det nagon som bor utomlands och har lyckasts gifa sig i Sverige??
    Jag bor i Amsterdam och ar utskriven (utreg ur folkbokforingen) och da berattade en prast som jag pratade med att de vagrar viga oss. For om man ar utskriven betalar man tydligen ingen kyrkoskatt och da sager svenska kyrkan blankt nej (aven om man fortfarande ar medlem i Sv kyrkan)!! Ar det nagon som har nagon likande erfarenhet, tips???
    Soof

• Svar på tråden bosatt utomlands vagras vigsel!!
  • mariée en avril

Vi ska gifta oss, eller rättare sagt bli välsignade, i Sverige i vår. När vi döpte vår dotter förra hösten frågade jag om vi var tvungna att betala för att få döpa henne p.g.a. att vi är utskrivna men då var hennes svar att vi inte behövde det eftersom vi inte har gått ur svenska kyrkan. Tycker det verkar märkligt men det kanske är upp till respektive församling att ta ställning till sådant?

• passionsblomman

Sånt här kan jag inte alls, men har du ställt frågan i "fråga prästen" tråden?
    Där kan de svara på det mesta!

• Jeez

Om du fortfarande är medlem så har församlingen ingen rätt att neka dig vigsel. Och församlingen själv får stå för kostnaden. Detta enligt kyrkoordningen. Jag blir riktigt irriterad på präster (kyrkoherdar, dvs chefer) som inte har koll på dessa regler men som tar dylika beslut!

Medlem kan den vara som bor utomlands men är svensk medborgare, annars krävs dispens. Som utomlandsboende (utskriven) medlem finns man i ett centralt register på Svenska Kyrkan.

• marsros

Allt beror på om du gick ur svenska kyrkan eller inte när du flyttade, folkbokförningen har inget med det att göra. Flyttar man ut från Sverige hamnar man i utlandsföramlingen. Det gör att du får gifta dig gratis i Sverige.

Bifogar mail från svenska kyrkan:
    Hej
    De som är medlemmar i Svenska kyrkan och svenska medborgare fortsätter att tillhöra kyrkan även om man flyttar från Sverige.
    både du och m2b tillhör fortfarande Svenska kyrkan, men eftersom ni nu inte är folkbokförda i Sverige så är ni inte tillhöriga någon församling utan finns istället som tillhöriga Trossamfundet Svenska kyrkan. Ni ser de uppgifter som finns för er på registerutdragen jag skickar med.

För att få eget registerutdrag maila
    barbro.carlestal@svenskakyrkan.se

Svar på tråden bosatt utomlands vagras vigsel!!