• RonjaMimmi

Förlovsningsring på bröllopet?

Tänkte höra med er om ni vet hur man gör med förlovningsringen på bröllopet..? Har man den på sig eller tar man av den för att lämna plats åt vigselringen?

Ska gifta mig i maj 2010 men jag har redan börjat planera :D (Hade egentligen tänkt gifta mig i maj 2009 men vi ska skjuta upp det ett år).

Efteråt så vill jag ha både förlovningsringen och vigselringen på fingret.
    Finns det något som anses tradition eller gör man som man vill?
    Det är ju kanske finast att vara tom på fingret under ceremonin och festen så att alla kan titta på ringen sen.

Hur har ni gjort/tänkt göra?

• Svar på tråden Förlovsningsring på bröllopet?
  • brumme lisa

Jag hade min förlovningsring på, för som sagt ska man ju ha båda sen. Min make hade inte sin på eftersom den då även blev vigselring.
    På väg ut ur kyrkan hade han sin och jag mina två!

Ett tips är dock att testa att sätta på ringen på fingret innan, min man har så tjocka leder att jag inte lyckades så det blev en del fniss och sen fick han hjälpa till... gjorde iofs inte så mycket, var lite avslappnande men hade nog kunnat komma av mig mer

• RonjaMimmi

Hahah, ja, vi får ta och träna på det isåfall :P Tänk om man verkligen inte skulle få på den! :D

• DanKat

Jag ska också ha min förlovningsring på från början, har aldrig hört/sett någon som gjort annorlunda (om man alltså ändå ska ha båda ringarna på sig efteråt)

• RonjaMimmi

Okej. Det är ett och ett halvt år kvar men ÅÅÅHH vad jag längtar! :)

• En till präst

Kvinnan har sin förlovningsring på sig när hon går in i kyrkan och har sen 2 ringar efter vigseln.

Mannen har inte förlovningsringen på om den är tänkt att fungera som vigselring, för då sätter kvinnan på den vid ringväxlingen och den "uppgraderas" till vigselring.

Om även mannen får en ny ring vid vigseln behåller han förlovningsringen på när han går in i kyrkan och går ut med 2.

Detta är för att i vår kultur står 2 ringar på en kvinna för att hon är gift, medan en står för att hon är förlovad.

(I Norge står 2 ringar på en kvinna för att hon är änka - hon har både sin och den avlidne makens ring då...)

• RonjaMimmi

Okej, tack för svaren :) Trodde faktiskt att det var vanligare att bara ha vigselringen på sig just vid bröllopet även om man har två sen. Min blivande man vill ha en till ring så då kommer vi båda att gå ut med två :D

• Mrs Spencer 2b

Olika traditioner i olika lander. Aven vanligt att man ger sin forlovningsring till en speciell person 'att se efter under brollopsdagen' och da har man alltsa endast vigselringen pa den stora dagen.

• MyochErlend

men är det något fel i att mannen också har 2 ringar...??
    sån sett från sv.kyrkans seder ???

^*haha* jag bor i norge och ska gifta mig med en norsk man.. jaja.. då bli man tatt som änka här då alltså ;P

• En till präst
    MyochErlend skrev 2008-11-11 17:30:16 följande:
    men är det något fel i att mannen också har 2 ringar...??sån sett från sv.kyrkans seder ???^*haha* jag bor i norge och ska gifta mig med en norsk man.. jaja.. då bli man tatt som änka här då alltså ;P
    Nej, det är inte alls fel, det blir allt vanligare att mannen har 2 ringar.
  • MulleNuh

Min m2b vill inte ha 2 ringar.. Vi har båda på oss ringarna när vi kommer in och sen får jag vigselringen.

Svar på tråden Förlovsningsring på bröllopet?