• Småland09

Bara axlar i kyrkan?

Den brudklänningen jag har hittat är axelbandslös, görläcker och jag VILL ha den (har dock inte provat den än så jag är inte 100 än)..

Mammas kommentar var "du kan inte ha bara axlar i kyrkan". Är det verkligen så fortfarande? Eller är det bara "gammaldags"? tror det följer med en liten sjal till klänningen så jag kan ju ha den på mig i så fall.
    Verkligen ingen big deal men jag blev lite nyfiken

• Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?
  • Daa

Ska man följa etikettregler, så ska man skyla axlarna i kyrkan, både som brud och som gäst. Men nu för tiden är baraxlat ganska vanligt.
    Själv ville jag skyla axlarna, så då gjorde jag det.

• lolca

Jag har varit på en del bröllop och alla brudar har haft bara axlar. Man gör som man känner är bäst själv!

• allehanda

Kolla vad Ribbing skriver "bara axlar är aldrig rätt oavsett var man är".
    Trenden idag är att "alla" brudklänningar är baraxlade vilker jag kan tycka är fantasilöst,men det finns ingen kyrka som kan förbjuda dig att ha bara axlar i kyrkan.

• Augusti2010

Traditionellt ska man väl inte ha bara axlar i kyrkan, men som redan nämnts är det väldigt vanligt att åtminstone bruden är baraxlad. Det är nog inte så noga, men fråga er präst om du är osäker. Även om ingen kan förbjuda dig att vara baraxlad kanske det skulle kännas bra att ha en sjal eller nåt om prästen anser att man bör skyla sig.

• lolca

Då kan man ju börja fundera på varför nästan de flesta brudklänningar som säljs har bara axlar?!

• Hammerman

Får man fråga varför imamerna i svenska kyrkan ogillar bara axlar?

• Kjell Präst

Vi har diskuterat denna fråga ett antal gånger i "Prästtråden". Tror absolut inte att särskilt många präster nuförtiden har något att anmärka på huruvida brud eller gäster har bara eller täckta axlar. Det är dock traditionellt så att bara axlar har ansetts böra undvikas i kyrkan, av hänsyn till det heliga rummet. Och, som nämnts, Magdalena Ribbing anser det fel oavsett vad präster och kyrka tycker

• Daa

Mode.

lolca skrev 2008-11-10 19:59:34 följande:
    Då kan man ju börja fundera på varför nästan de flesta brudklänningar som säljs har bara axlar?!
  • Kjell Präst
    Hammerman1 skrev 2008-11-10 20:00:01 följande:
    Får man fråga varför imamerna i svenska kyrkan ogillar bara axlar?
    Som sagt, det är knappast "imamerna" som du så vänligt kallar oss, som är emot bara axlar utan etikettsfanatikerna
  • Hammerman

Kjell Präst skrev 2008-11-10 20:01:45 följande:

Som sagt, det är knappast "imamerna" som du så vänligt kallar oss, som är emot bara axlar utan etikettsfanatikerna
    Underbart! Det jag reagerade på var Augusti2010 tal om kyrkliga traditioner och att underkasta sig vad prästen anser korrekt i så godtyckliga fall som axlarnas vara eller inte vara. Åsikten att en bar axel kränker rummets "helighet" är vi väl för upplysta för att tro idag, mmmkay?

Frid vare med er!
Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?