Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Egypten, vad köpa och vad inte missa??

Ska ni vara hela 2 veckor så tror jag att ni kan hitta tid till utflykter både till Kairo och till Luxor - defintivt värt det om man vill se lite Egypten och inte bara ligga på stranden eller göra utflykter med dykning/snorkling/åka båt.

• anne på grönkulla

Turistorter är som de är. Egypten ser man inte där - håller helt med om det.

Mycket blir vad man gör det till också. Man får markera tydligt var ens egna gränser går och hålla sig till det - börjar man släppa på det riskerar man få det väldigt jobbigt.

• anne på grönkulla

Det där är så himla individuellt - jag klarar mig bra men vet att många tycker det är jobbigt. Jag tycker inte själv att det är värre där - givet att man markerar och håller på gränsen - än på många andra turistorter. Folk som lever på turism lär sig ofta att utnyttja dem som kommer - och många tillåter det (sig själva ovetandes). Men igen - det är en smaksak vad man tycker om om var man trivs.

Men på turistorterna möter man inte det riktiga Egypten - det hävdar jag bestämt - och man kan ha fantastiska upplevelser - med en rejäl dos respekt och nyfikenhet kommer man långt. Sen om det är det man vill ha ut av sin semester är såklart en helt annan sak - och vill man ha nåt annat ska man åka nånannanstans.

Tooticki skrev 2008-11-12 11:08:19 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-11-12 11:05:55 följande:
    Jag tror att det var just det som var problemet i Egypten - jag har aldrig varit med om att känna mig så respektlöst bemött. Trots att JAG drog tydliga gränser så respekterades de inte för fem öre.
  • anne på grönkulla

Faktum är att det nog är tvärtom, 98% i Turkiet men kanske bara 90 % i Egypten.

Men Egypten är socialt mer konservativt. Åtminstone västra Turkiet är betydligt mer "europeiskt". Men redigt efterhängsen kan man vara på turistorter ändå.

Melis skrev 2008-11-12 11:59:49 följande:
    Det med att man ska klä sig på ett visst sätt vet jag, och anledningen till att det är skillnad mellan Turkiet och Egypten är att i Egypten är typ 99% av befolkningen muslimer medan det i Turkiet är lite färre.
  • anne på grönkulla

Man är nog mer religiös i Egypten, men man har också en större kristen minoritet (förmodligen runt 10% men det finns inga officiella siffror). Så Egypten uppfattas som mer religiöst/muslimskt - absolut, men i siffror stämmer det inte. Men inte för att tjafsa om detta - som sagt - det som möter ögat är som du säger, men inte befolkningsstatistiken/invånarnas formella religionstillhörighet.

Om vi nu ska lita på wikipedia:
    Religiös tillhörighet: muslimer (mestadels sunni) utgör cirka 90%, kopter kristna) beräknas uppgå till cirka 9% och andra 0,6%
    sv.wikipedia.org/wiki/Egypten

94,0 procent av Turkiets befolkning är muslimer,[92]
    sv.wikipedia.org/wiki/Turkiet

Svar på tråden Egypten, vad köpa och vad inte missa??