Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?

Jag är extremt restriktiv med lån, undviker lån på allt utom studier och bostad.

Vi använde sparade pengar, bröllopet gick på 50 000 + 15 000 + 40 000 (bröllop, weekendresa, bröllopsresa).

Något man bör tänka på är att om man inte har råd att spara har man troligtvis inte råd att amortera + betala ränta på ett lån heller.

• Tooticki

Ja, jag håller med Ore där. Kan ju jämföra detta med att vi kommer ärva lite pengar i framtiden, det hänger ju dock på att människor i vår närhet går bort vilket man inte kan planera för. Därför köper vi t ex inte en bostad över våra nuvarande tillgångar för att vi vet att vi kommer kunna bli skuldfria i framtiden.

Det är ju dock så att vi hade pengarna till vårt bröllop så vi kunde gifta oss precis när vi ville, hade vi varit tvugna att vänta flera år pga av ekonomin så kanske vi hade sett annorlunda på det men jag tror inte det. Vi hade nog valt ett mindre bröllop i så fall och sen en stor fest på någon bröllopsdag när ekonomin var bättre.

• Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-11-14 10:53:36 följande:
    Jo så är ju det bästa att göra, MEN jag kan ju inte spara!
    Kan och kan, det handlar om att prioritera. Ordna en stående överföring till ett låst konto så kanske det blir lättare. Börja med en låg summa och höj efterhand.
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-11-14 11:06:37 följande:
    Jo vi satt för ett par månader sen och kollade alla kontoutdrag! 12.000:- för mat var det en månad..Så nog vet vi vart dom tar vägen.
    Vi har ett excelark där vi för in allt! Först har vi en schablon där alla fasta kostnader, alla räkningar, sparande etc är införda uppdelade på månader. Sen sparar vi alla kvitton och kollar vad saker och ting verkligen har kostat oss. På så sätt kan man se vart pengarna försvinner någonstans.
Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?