• Pizan

Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?

Vi brukar inte jämka på vårt huslån så vi brukar få rätt mkt pengar tillbaks på skatten varje år. I år har vi tänkt att det som jag får tillbaks ska gå till bröllopet och det som han får tillbaka amorterar vi på huslånet (i vanliga fall så använder vi bådas restskatt till amortering).

Sen har vi redan börjat kolla lite på småprylar till bröllopet så en del kommer nog att införhandlas för den vanliga lönen. Vår bröllopsbudget är på 20 000 men jag tror vi kommer att hamna på ca 25 000 i slutändan, så kanske får vi ta lite ur sparkassan.

Jag skulle aldrig låna till ett bröllopet. Vi köper inte ens saker för räntefritt eller avbetalning för om man räknar med räntan så blir ju allt lite dyrare. Ett bröllop är ju bara en dag och även om jag fick en jättesumma, av t ex föräldrar, så skulle jag nog hellre välja att amortera av huslånet.

...Men det är ju jag; jag är rätt praktiskt lagd när det kommer till pengar. Att låna till ett bröllop, en resa, möbler, eller vad det än må vara, går helt emot min natur.

Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?