Självklart ska ni gifta er på Hawaii och inte på rådhuset!! Jag hade själv tänkt mig en gryningsvigsel ovan molnen på Halekala alt en strand i solnedgången - om sambon inte skulle gå med på vulkanvigsel. Han gick inte med på någotdera, utan det blev ökenbröllop i Arizona istället, vilket var HELT obeskrivligt fantastiskt. Sjukt romantiskt. Och vackert. Mmmmm.... fem månader sedan och jag njuter av minnena varje dag...
Vart har ni tänkt gifta er?? Vilken ö? Vilken strand?
Du behöver inte tänka på så mycket faktiskt, det är väldigt smidigt att gifta sig i USA. Man behöver inte vända sig till ambassaden så länge man får lov att gifta sig "på vanligt vis" i landet i fråga! Om vigseln går igenom i landet man är besökare i så blir den också giltig i Sverige.
Det enda ni behöver på Hawaii är pass och pengar. Ni skaffar en marriage license på plats, det kostar ca 50 dollar och görs lättast på en vardag i Honolulu, men jag har för mig att det går att lösa även på de andra öarna och på helgdagar med lite trixande. Ni och två vittnen skriver under pappret efter vigseln, och sen skickar/lämnar ni eller prästen in dokumentet och ni begär ut ett certificate of marriage, antingen personligen på plats eller via post. Detta kostar också en slant, 20 dollar kanske? Skatteverket tar sedan en kopia av certifikatet när ni är hemma igen, ni får fylla i ett papper eller två, och efter registrering av detta är vigseln giltig även i Sverige!
Hindersprövning lär man inte behöva göra, men vi skickade in det också tillsammans med namnändringsanmälan. Man kan be att få ett dokument på utländska som motsvarar hindersprövningen, men det är inget du kommer att behöva på Hawaii. Ni behöver bara visa era pass och intyga på plats att ni inte är släkt osv för att få er marriage license!!
Det finns massor av vigselförättare och bröllopskoordinatorer och bröllopsfotografer på öarna, om du googlar lite (tex wedding officiant hawaii) hittar du massor av information.
Jag hoppas att det inte blev för rörigt det här. Lycka till med allt!!